Framtidens Industri 1
INFRA S TRUKTUR dardiserade blir underhållskostna
derna för det nya signalsystemet lägre. Det finns inte heller några aktiva baliser eftersom de passiva eurobaliserna drivs av tågets antenn och inte kräver någon ström. I och med att signalsystemet är gemensamt för hela EU kommer det även när det är fullt utbyggt, vilket det planeras vara för stomnätet i EU till 2030 och hela EU:s järnvägsnät till 2050, betyda att det blir lättare att köra mellan medlemsländerna och att konkurrenskraften för gränsöverskridande trafik ökar. Dessutom medger ERTMS hastigheter vudlinjer eftersom den ger fler funktioner, är mer flexibel och kräver mindre markutrustning än nivå 1, som mer liknar det ATCsystem som används idag. I nivå 1 utnyttjar man till exempel inte möjligheten för föraren att få signalinformation kontinuerligt via GSM-R. I stället används eurobaliserna för att meddela både fasta positionsangivelser och variabel information, som högsta tillåtna hastighet. Det innebär att de till skillnad från i nivå 2, där eurobaliserna endast används för fast information, inte kan göras helt trådlösa. Det betyder också att det med nivå 1 fortfakronor utslaget över 15 år. Utbyggnaden sker stegvis och i vilken ordning banorna byggs ut beror bland annat på hur gammalt och slitet banornas befintliga signalsystem är. Malmbanan, som sträcker sig mellan Boden och Riksgränsen, är den sträcka som i snitt har den äldsta signalanläggningen i bruk och den började därför byggas ut först. Det förberedande arbetet på banan påbörjades i maj 2019. Driftsättningen på sträckan Riksgränsen-Boden beräknas ske från 2023 och sträckan Boden-Luleå, som egentligen tillhör stambanan genom övre Den ombordutrustning som kommer att krävas på alla tåg som trafikerar banor med ERTMS nivå 2 eller högre inkluderar utöver en antenn (BTM), som tar emot positionsangivelser från eurobaliser i spåret och skickar dem vidare till en radioblockcentral via GSM-R, och en översättningsmodul (STM), som översätter information från traditionella ATC-baliser, också en skärm i förarhytten, som bland annat visar information om banans hastighetsprofil och lutningsprofil. Foto: Alstom/TOMA - C. Sasso på upp till 500 kilometer i timmen, vilket är betydligt högre än vad som medges med dagens ATC-system och är tillräckligt för de nya höghastighetsbanor som byggs i Sverige. Startar på nivå 2 Det nya signalsystemet finns i tre nivåer. I Sverige är det nivå 2 av systemet som redan från start kommer att använda på alla hurande är nödvändigt att behålla de optiska signalerna för att till exempel kunna ge körtillstånd till stillastående tåg. Utbyggnad påbörjad på Malmbanan Enligt Trafikverket, som i nära samarbete med branschen ansvarar för utbyggnaden av det nya signalsystemet, ska totalt 11 000 kilometer järnväg uppgraderas med ERTMS och kostnaden uppskattas till 30 miljarder Norrland men brukar räknas till Malmbanan, ska driftsättas under 2026. På den svenska delen av ScanMed Väst, som går från Trelleborg via Göteborg till norska gränsen, är driftsättningen planerad till mellan 2027 och 2029 och på ScanMed Ost, som går mellan Stockholm och Malmö, är driftsättningen under översyn. För övrigt stomnät och övriga banor har utbyggnaden enligt den nuvarande nationella planen ➛ FRAMTIDENS INDUSTRI 4 2021 53