Framtidens Industri 1
SOLENERGI på tak och motorhuv sägs kunna ge upp t
ill 70 kilometer extra om dagen. Vikten på solbilen hålls nere med hjälp av ett lättviktschassi gjort av aluminium och kolfiber. I den gamla Saabfabriken i Trollhättan ska tyska Sono Motors nästa år börja producera sin soldrivna elbil Sion. En liten bil med cirka 25 mils räckvidd där solceller integrerade i karossen ska kunna öka räckvidden med runt 11 mil extra i veckan. Personbilar i all ära men den mest idealiska fordonstypen att placera solpaneler på är ju lastbilar med sina enorma fria ytor. I Sverige har Scania och den svenska solcellstillverkaren Midsummer klätt ett 18 meter långt lastbilssläp med 140 kvadratmeter solpaneler som nu är ute och teståker på vägarna. Solpanelerna tros kunna ge runt 14 000 kilowattimmar el per år och bränslebesparingen hamna på mellan 5–10 procent i Sverige och det dubbla i södra Europa. Man ska också testa att låta trailern mata överskottsel till elnätet när den står stilla. u General Motors visar upp sin soldrivna Corvette i miniformat på bilmässan GM Powerama show i Chicago 1955. Istället för solljus användes en elektrisk lampa för att driva på bilen som hade åtta solceller på motorhuven. Foto: Gm Teslas nya cybertruck sägs ska få solpaneler på taket som extra tillval, något som, i alla fall under den kaliforniska solen, ska ge bilägaren drygt 24 kilometer extra mil gratis om dagen. Foto: teSla FRAMTIDENS INDUSTRI 4 2021 65