Framtidens Industri 1
INFRA S TRUKTUR Redan 2010 driftsatte Trafi kverk
et ERTMS på Botniabanan, som är en av fyra pilotbanor för det nya signalsystemet. På Västerdalsbanan testas en variant av ERTMS nivå 3. Med nivå 3, som är nästa steg i utvecklingsledet, skulle det i framtiden kunna vara möjligt med tätare trafi k tack vare att fasta blocksträckor tas bort och ersätts av fl ytande block. Foto: traFiKverKet består av både markutrustning, utrustning som fi nns ombord på tågen och radiosystemet GSM-R. En viktig del av markutrustningen är För att kunna hantera både det ökade resandet och den ökade godstrafi ken byggs det svenska järnvägssystemet på många håll ut med fl er spår. Digitaliseringen av järnvägssystemet öppnar emellertid även upp för möjligheten att öka trafi ktätheten på befi ntliga spår och det nya europeiska signalsystemet ERTMS, som stegvis håller på att införas i Sverige, skulle i nästa utvecklingsled kunna göra detta möjligt. ställverken, som säkrar trafi ken genom att endast tillåta säkrade tågvägar. Många av de befi ntliga ställverken i dagens ATC-system är enligt Trafi kverket över 50 år gamla och har därmed passerat sin tekniska livslängd. Dessutom är ställverken av fl era olika typer med skiftande teknik och det är svårt att få tag på reservdelar. Ställverken i det nya signalsystemet, som använder sig av datoriserad IP-baserad teknik i stället för elektromekanik och reläer, kommer däremot att bestå av ett fåtal standardiserade generationer. Tack vare att de digitaliserade ställverken kan styra större områden kommer det inte heller att behövas lika många ställverk. 2027 till 2029 och tillsammans motsvarar projekten 40 procent av de nya stambanornas totala sträckning. Den svenska järnvägen genomgår emellertid även en omfattande digitalisering, som genom att bland annat ersätta dagens föråldrade signalsystem med det nya europeiska signalsystemet ERTMS (European Rail Traffi c Management System) ska göra det enklare att leda tågen och underhålla järnvägen. På längre sikt skulle det även kunna öppna upp nya möjligheter för person- och godstrafi ken, som att öka trafi ktätheten på befi ntliga spår. Standardiserat signalsystem ERTMS, som enligt ett beslut från EU ska införas både i Sverige och i övriga medlemsländer, är ett standardiserat signalsystem för järnvägar. Det nya signalsystemet, som bland annat är en förutsättning för höghastighetsjärnvägar och framtida automation, Elektroniska milstolpar Markutrustningen i det nya systemet inkluderar även radioblockcentraler, som håller reda på var varje tåg befi nner sig och avgör om det fi nns hinder på spåret. Informationen om tågens positioner hålls uppdaterad med hjälp av elektroniska milstolpar som kallas för eurobaliser. Eurobaliserna är sändare i spåret som aktiveras när ett tåg passerar och meddelar tågets position till utrustningen ombord på tåget. Ombord på tåget fi nns en antenn (BTM) som både aktiverar eurobaliserna, tar emot positionsangivelserna och skickar dem vidare ➛ FRAMTIDENS INDUSTRI 4 2021 51