Framtidens Industri 1
INFRA S TRUKTUR Både person- och godstrafiken på
svenska järnvägar ökar och för att göra det mindre trångt i spåren genomför Trafikverket ett antal små och stora satsningar, inklusive nya stambanor. Samtidigt pågår en omfattande digitalisering av det svenska järnvägssystemet och utbyggnaden av det nya europeiska signalsystemet ERTMS skulle i framtiden kunna göra det möjligt att öka trafiktätheten på befintliga spår. Foto: traFiKverKet ➛ till radioblockcentralen via GSM-R. Det finns också en översättningsmodul (STM) som kan kommunicera med och översätta information från traditionella ATC-baliser för att göra det möjligt att köra på banor med ATC som om det vore ERTMS. Detta är nödvändigt eftersom det under en övergångsperiod kommer att finnas vissa sträckor som har ERTMS och andra som fortfarande har ATC. Inledningsvis kommer även den traditionella tekniken för att upptäcka hinder på spåret med hjälp av spårledningar att finnas kvar i viss utsträckning. Tekniken, som fungerar genom att ett tåg som befinner sig på spåret kortsluter en spänning mellan två reläer i spåret och ger stoppsignal, kom52 mer på dessa sträckor att samexistera med ERTMS. Information i realtid De optiska signaler längs spåret som i det nuvarande signalsystemet visar rött eller grönt för att ge föraren körbesked ersätts i det nya systemet med hyttsignalering. Det innebär att föraren kan få körbesked, tillsammans med annan information, i realtid via GSM-R. Informationen, som visas grafiskt på en skärm i förarhytten, inkluderar utöver körbesked även en hastighetsmätare, där både den högsta tillåtna hastigheten och den målhastighet som föraren måste anpassa sig till längre fram är markerade. FRAMTIDENS INDUSTRI 4 2021 Skärmen har också en perspektivbild i logaritmisk skala som visar spåret 4 000 meter framför tåget, och där det även går att se spårets lutningsförhållanden, ett diagram med påkallade hastighetsförändringar och övriga upplysningar från systemet. Med ERTMS får föraren med andra ord en tydligare bild av situationen, samtidigt som beroendet av fasta geografiska positioner minskar eftersom signalinformation kan överföras kontinuerligt. Lägre underhållskostnader Tack vare att det inte behövs några optiska signaler, att det behövs färre spårledningar och att ställverken blir färre och mer stan