Framtidens Industri 1
SOLENER GI u Med så här många solceller kan de fl
esta svenskar strunta i laddning och bensinmackar och köra gratis med hjälp av solel. Solcellerna på den här testbilen från Toyota sägs ha en total effekt på 860 watt och ge en ökad räckvidd på uppemot 56 kilometer om dagen. Foto: toYota ➛ totalkostnad. – Utan sol inget bränsle. Att helt klippa sladden till bensinpumpen och laddstolpen kommer aldrig att vara ett alternativ för en solbilsägare. – Låg effektivitet och dyrt. Hittills har verkningsgraden på solceller varit för låg för att kunna ge en vanlig bil så många extra mil. De måste täcka stora ytor, vilket medför ökad tyngd, ökade kostnader och går ut över bilens design. – Klumpiga och sköra. Att få en repa i lacken är jobbigt, att få en repa i bilens solpaneler är sannolikt ännu jobbigare, och kostsammare. Smuts, regn, olyckor, ja det är många faktorer som kan inverka på solpanelernas effekt, även om det på senare tid har kommit allt fler ruggade och tåliga solceller. 56 kilometer gratis om dagen Även om soldrift för bilar kanske låter som science fiction har det faktiskt funnits i mindre skala hos vissa bilmodeller sedan minst tio år. 64 Hos elbilar som Nissan Leaf eller bensinbilar som Audi A8 har solpaneler på taket exempelvis hjälpt till att driva elektronik och ventilation. Hybridbilen Toyota Prius har haft solpaneler som tillval ända sedan 2009. Först enbart för att driva en liten fläkt som höll bilen sval under varma och soliga dagar men med 2017 års modell kom ett solpanelstak som tillval som också hjälper till att ladda batteriet, och den första massproducerade bilen med soldrift var född. Särskilt många extra mil ger inte solcellerna, runt 5 kilometer om dagen, men ändå. Nästa generation Prius med soldrift ser däremot ut att kunna få rejält ökad räckvidd – uppemot 56 kilometer per dag! Det är i varje fall vad Toyotas nya testbil ger. Bilen är klädd med en flexibel tunnfilmspanel på 0,03 millimeter som täcker både huv, tak och bakre fönster och ska ge en effekt på cirka 860 watt FRAMTIDENS INDUSTRI 4 2021 och ha en verkningsgrad på hela 34 procent. Rent teoretiskt skulle en bilägare då kunna få ut drygt 2000 mil gratis varje år. Det skulle räcka gott och väl för att täcka de flesta svenskars bränsleförbrukning, som för privatpersoner ligger på runt 1000 mil. Så beroende på hur och när man använder sin bil skulle alltså ett solpanelstak kunna bli en rejäl besparing för många bilägare. Och ju högre verkningsgrad det blir på solcellerna framöver desto fler solmil blir det under årets ljusa månader. Lastbilar, bussar och andra solbilar Andra bilföretag som har foten på solcellspedalen just nu är Hyundai med sin nya hybridbil Sonata. Deras solcellstak ska kunna ge 130 extramil per år om bilen får stå och ladda i solen runt 6 timmar varje dag. Lightyear One heter en mer spektakulär elbil från Holland där fem kvadratmeter solceller