Framtidens Industri 1
AKTUELL T Mercedes-Benz börjar testa Av simon mAt
tHis Mercedes-Benz har påbörjat tester med den vätedrivna lastbilen Mercedes-Benz GenH2. Det beskrivs som första steget i Daimlers strategi att satsa på bränsleceller för elektrifi ering av tunga fj ärrtransporter. 2027 räknar man med att lastbilen kommer att fi nnas att köpa. Mercedes-Benz GenH2 som rullar på företagets testbanor sedan slutet av april är en vidareutveckling av den konceptlastbil som visades så sent som förra året. Målet är en lastbil med 40 tons totalvikt och en räckvidd på minst 100 mil på en tank väte (80 kg). Daimlers plan är att använda fl ytande väte då det ger lättare tankar och tar mindre plats. I gengäld krävs extremt låga temperaturer. Tekniska lösningar för detta ska presenteras senare i år, uppger Mercedes-Benz. Därför drivs bilen än så länge med väte i gasform. Bilen får även ett batteri som laddas löpande av bränslecellen och som kan ge 500 extra hästkrafter vid behov. Den färdiga lastbilen ska vara konstruerad för att klara 120 000 mils körning under 10 år och totalt 25 000 drifttimmar. Tester på allmän väg ska börja senare i år och sedan vidtar kundtester enligt plan 2023. Målet är att lastbilen ska fi nnas på marknaden 2027. u bränslecellsdriven lastbil FAKTA: BRÄNSLECELLER • Bränsleceller använder väte (i gas eller fl ytande form) som när det reagerar med syre i luften skapar el som sedan driver en elmotor. Den enda ”avgasen” är vattenånga. • Vätgas kan produceras av vatte som spjälkas till väte och syre med hjälp av el (elektrolys). Därför kan sådan vätgasproduktion sägas vara ett sätt att ”lagra elektricitet”. Om elektrolysen sker med förnybar el kan så kallad ”grön vätgas” produceras. Källa: Mercedes-Benz Foto: mercedes-BenZ FRAMTIDENS INDUSTRI 4 2021 31