Framtidens Industri 1
INFRA S TRUKTUR NYTT SIGNALSYSTEM KAN GE TÄTARE T
ÅGTRAFIK I FRAMTIDEN Av AlArik HAglund S 50 amtidigt som allt fl er väljer att resa med tåg och godstransporterna ökar blir också underhållsbehovet för järnvägen större. Trafi kverket satsar därför över hela landet på att både rusta upp, bygga ut och modernisera det svenska järnvägssystemet så att fl er människor och mer gods ska kunna förfl yttas på ett punktligt, tillförlitligt och klimatsmart sätt. Förutom att byta ut sliten räls, signalsystem och kontaktledningar för att göra järnvägstransporterna mer pålitliga och se till att fl er tåg kommer i tid genomförs just nu ett antal små och stora satsningar runt om i landet som ska ge plats åt fl er person- och godståg. Bland annat ska de hårt belastade stambanorna avlastas genom att nya stambanor byggs mellan Stockholm FRAMTIDENS INDUSTRI 4 2021 och Göteborg samt mellan Stockholm och Malmö. Arbetet med de nya stambanorna, som enligt Trafi kverket både ska tillföra betydande kapacitet i Sveriges järnvägssystem och ge väsentligt kortare restider, kommer att påbörjas på de tre delsträckorna Ostlänken, Göteborg-Borås och HässleholmLund. Den planerade byggstarten för de tre projekten är 2022, 2025 till 2027 respektive