Stenkoll 1
MIL JÖ Oklara konsekvenser av ny vattenlag Från å
rsskiftet gäller nya regler avseende miljökvalitetsnormer för vatten, vilket kan få stora konsekvenser för ballastbranschen. Det kan krävas noggrannare utredningar vid prövning och tillsyn av vattenverksamheter. Men det är fortfarande oklart hur regelverket ska tolkas. TEXT: Hans Lundgren D en 1 januari 2019 fick Sverige en delvis ny vattenlagstiftning, exakt på dagen hundra år efter att den första lagregleringen om vatten infördes. Den nya lagstiftningen har tillkommit för att införa EUs ramdirektiv om vatten och som en del i den politiska överenskommelsen om energipolitiken. EU-kommissionen har kritiserat det svenska genomförandet av direktivet och riksdagen beslutade därför att ändra reglerna i vattenlagstiftningen. Centralt i den nya vattenlagen är miljökvalitetsnormerna för vatten. De används för att ange krav på vattnets kvalitet vid en viss tidpunkt och får avgörande betydelse för om en verksamhet, som en bergtäkt, ska ges tillstånd. Normerna beskriver vilken kvalitet en viss vattenförekomst ska "Det krävs tydligare vägledningar och direktiv om kraven." Erica Nobel 14 ha och vilka verksamheter som kan tilllåtas påverka vattnet i fråga. Detta innebär att det inte går att få tillstånd till ett projekt eller en åtgärd som försämrar vattnets ekologiska status eller äventyrar miljömålen. Undantag kan dock beviljas i vissa fall. Utgångspunkten för bedömningen inför en tillståndsansökan kommer att vara den information som är tillgänglig i Vatteninformationssystem Sverige (VISS) – en databas med klassificeringar och kartor över Sveriges alla vattenförekomster samt fastställda miljökvalitetsnormer och undantag. Men informationen i VISS har stora brister. – Det kan innebära problem för den som vill söka tillstånd för en bergtäkt, förklarar Erica Nobel, advokat på Delphi och ledamot av SBMIs styrelse. Eftersom VISS inte är komplett kan den tillståndssökande inte lita på uppgifterna, utan det kan krävas egna utredningar för att ta reda på kvaliteten i det vattendrag som ska ta emot det som leds bort från täkten. Har recipienten redan den lägsta klassen, dålig status, på vattnet är varje försämring som utsläppet från täkten kan leda till otillåten. – Verksamhetsutövarna riskerar att få en ökad arbetsbörda med ökade kostnader för att göra genomgripande utredningar inför tillstånden, säger Erica Nobel. Underlaget om den vattenförekomst som berörs bör vara så omfattande och tillförlitligt som möjligt innan en ansökan tas fram. Finns det vattenverksamhet med i tillståndsansökan för en täkt, eller någon påverkan på recipienten från vatten som leds bort från täkten, berörs den ansökta verksamheten av den nya lagstiftningen. – Kraven ökar på att göra miljökonsekvensbeskrivningar för att visa att man klarar miljökvalitetsnormerna. Men det finns en osäkerhet inför vad den nya lagen innebär. Det behövs mer information STENKOLL KROSSORDET NUMMER 149