Stenkoll 1
UPPHANDLING Klimatkalkyl är Trafikverkets verktyg
för att ställa krav på leverantörer så att klimatbelastningen kan minska. Det ska användas vid alla infrastrukturprojekt som kostar mer än 50 miljoner kronor. TEXT: Hans Lundgren KLIMATKRAV PÅ BALLAST KOMMER T rafikverket är en gigantisk beställare av anläggningarbeten. Det rör sig om 60 miljarder kronor årligen i investeringar och underhåll. Samtidigt har Trafikverket i uppdrag att uppfylla regeringens klimatmål, där utsläppen ska minska med 15 procent till 2020 – jämfört med 2015 – och nå noll år 2045. För att klara målen och kunna beräkna klimatpåverkan i infrastrukturprojekten har Trafikverket utvecklat ett eget verktyg – Klimatkalkyl. Verktyget beräknar energianvändning och utsläpp från utvinning, förädling och transporter. Trafikverket har nu som krav för alla upphandlingar över 50 miljoner kronor att klimatpåverkan ska reduceras med ett visst antal procent i relation till ett utgångsläge, som tas fram specifikt för respektive projekt och definieras i samband med upphandlingen. Det ska visa vilka poster som är viktigast i projektet och ge leverantörer och projektörer förutsättningen att hitta alternativa, klimatsmartare material och metoder för att minska utsläppen. Återinvesteringar omfattas inte, men på sikt planerar Trafikverket att kraven ska gälla även underhåll och för mindre projekt under 50 miljoner kronor. "Krav på materialleverantörer kommer snart." 24 Klimatkalkyl görs också för pågående projekt från befintligt skede och framåt. Det ska inte användas retroaktivt för skeden som redan passerat. Verktyget finns med redan från den tidiga planeringen till det färdiga objektet och omfattar allt material som ingår i projektet, till exempel ballast. Tidigt i projekteringen av möjliga åtgärder kan klimatkalkylen användas för att jämföra olika alternativ, för att se vilka åtgärder som har minst klimatpåverkan. Det är indelat i olika nivåer beroende på hur detaljerad information som finns till hands. Den mest övergripande nivån är typåtgärder som definierats med hjälp av erfarenheter av tidigare projekt. Åtgärderna är uppbyggda av olika byggdelar vilket är nästa nivå för Klimatkalkyl. En byggdel kan exempelvis vara fyllnadsmaterial. Byggdelarna är i sin tur uppbyggda av olika material och arbetsmoment som grus (material) eller grävmaskin (arbetsmoment). Den mest detaljerade nivån är utsläppsfaktorer för enskilda material/energislag, exempelvis diesel. Kalkylen ska fungera som ett levande dokument genom hela projektet och uppdateras regelbundet vid ändrade förutsättningar. Klimatkalkyl för den färdiga anläggningen, kallad klimatdeklaration, ska sedan visa vad som faktiskt gjorde skillnad och om entreprenören uppfyllt sina åtaganden. Leverantörer kan då få bonus och premieras om man nått längre än Trafikverkets krav. Å andra sidan kan vite utgå KLIMATMÅL Trafikverket har i uppdrag att uppfylla regeringens klimatmål, där utsläppen ska minska med 15 procent till 2020 (jämfört med 2015) och nå noll år 2045. ? Läs mer För externa användare finns en öppen version av Klimatkalkyl på trafikverket.se STENKOLL KROSSORDET NUMMER 149