Stenkoll 1
SÄKERHET Viktig återkoppling Det månadsbrev som S
werock och Peab Asfalt tog fram för att bättre ta hand om incidenter och tillbud i verksamheten blev en omedelbar succé. Numera går det att rapportera i en enkel app och hela koncernen arbetar på samma sätt. TEXT: Niclas Kindvall FOTO: Swerock D e som arbetar med arbetsmiljöfrågorna hos Swerock i region Syd fick tidigare ofta höra att återkopplingen efter påstötningar om incidenter eller tillbud var bristfällig. – Vi fick höra att det kändes som om rapporterna försvann ner i ett svart hål, berättar KMA-samordnaren Linda Bengtsson. Så var det naturligtvis inte men eftersom det i vissa fall tar lite tid innan en åtgärd kommer på plats så upplevdes det på det sättet. Återkopplingen saknades helt enkelt. För att råda bot på detta tog Swerock och Peab Asfalt fram ett månadsbrev där man redogjorde för de rapporter som inkommit. Initiativet medförde också att företaget, förutom att återkoppla till verksamheten, skaffade sig bättre överblick kring incidenter och tillbud. Man kunde lättare se samband, exempelvis om en viss sorts maskin eller ett arbetsmoment förekom oftare i rapporterna. – Månadsbrevet skickades ut till alla yrkesarbetare och tjänstemän och lades ut i fikarum på arbetsplatserna hos Swerock, Peab Asfalt och Peab Transport och Maskin, fortsätter Linda Bengtsson. För att ytterligare uppmana till rapportering trycktes klisterdekaler som sattes upp på lämpliga platser. Man utsåg också en kontaktperson i varje bolag – Det var för ett och ett halvt år sedan i region syd, nio månader senare jobbade bolagen i hela landet på samma sätt. Nu har koncernen tagit fram en app som gör det ännu enklare att rapportera. Linda Bengtsson menar att månadsbrevet som 42 STENKOLL KROSSORDET NUMMER 149 Månadsbrevet har blivit en "snackis". sammanställer rapporteringen nog är det mest uppskattade papper som avdelningen producerat. – Vi får ofta frågor om när nästa månadsbrev kommer, säger hon. Och vi märker att när det väl kommer så blir det en "snackis" och diskuteras på arbetsplatserna. Dessutom upplever vi att rapporteringen har ökat och att vi blivit bättre på att åtgärda de fel som rapporteras. – Nu börjar vi få så många rapporter att det nog är dags att dela upp oss igen, Swerock för sig och Peab Asfalt för sig. Vi vill nämligen att månadsbrevet även i fortsättningen ska bestå av endast en sida. Vi vill behålla enkelheten och lättillgängligheten. INCIDENTRAPPORTERING Alla Swerocks och Peabs anställda kan rapportera incidenter och tillbud "Många undrar när nästa månadsbrev kommer." Linda Bengtsson via en app. De inkomna rapporterna sammanställs i ett månadsbrev som skickas till samtliga anställda och placeras ut på arbetsplatserna. Rapporterna analyseras för att säkerställa att åtgärder vidtas där det är nödvändigt.