Stenkoll 1
VINJETT om man inte levt upp till kraven. Hur sto
r bonus som kan utgå skrivs in i kontrakten. Trafikverkets nya verktyg började användas 2016. Det pågår flera pilotprojekt där entreprenören har krav på att visa upp en 15-procentig reduktion i relation till utgångsläget, innan kontraktet skrivs. De som genomför åtgärder som ger än större klimatbesparingar ska i de pågående projekten kunna få upp till tre procent av kontraktssumman som bonus. Det är dock fortfarande oklart exakt hur kraven och premierna ska fungera och deras omfattning. Vad har då Trafikverket för erfarenheter hittills av klimatkalkylen? Enligt Sven Hunhammar, måldirektör, är det för tidigt att säga om man når målet om en 15-procentig minskning till 2020. – Min uppfattning är att man hittills plockat lågt Studenter från Karlstads universitet har följt ett 11 kilometer långt vägprojekt på riksväg 63 mellan Karlstad och Vallargärdet som NCC påbörjade i slutet av 2016, där Klimatkalkyl har använts. Resultatet av studien visar att asfalt har störst miljöpåverkan, följt av dieselförbrukning från arbetsmaskiner och transportfordon, samt stål i form av räcken och viltstängsel. Resten är fördelat på betong, sprängmedel och produktion av ballast. Studien har också räknat på effekter av olika alternativa miljöåtgärder i det värmländska vägbygget. Störst betydelse har en övergång till miljövänlig diesel. Att använda sig av Green Asphalt istället för konventionell skulle minska klimatbelastningen i projektet med 15 procent. Att krossa bergmaterial på plats ger en reduktion om 10 procent. Många av åtgärderna skulle också leda till sänkta kostnader. STENKOLL KROSSORDET NUMMER 149 "Ska vi nå klimatmålen måste vi vända på alla stenar." Sven Hunhammar hängande frukter genom den lättaste åtgärden, att byta drivmedel. Än har vi inga krav på materialleverantörer men det kommer snart. Ska vi nå klimatmålen måste vi vända på alla stenar. Han lyfter fram Volvos och Skanskas satsning på Electric Site som ett intressant exempel. – Vi måste tänka i sådana banor. Min bild är att anläggningsbranschen i sin helhet ligger långt fram, fortsätter han. Det finns många goda idéer från branschen för hur utsläppen ska minska, enligt Sven Hunhammar. – Trafikverket vill driva processen men inte ställa för detaljerade krav på åtgärder för att minska klimat påverkan. Utsläppen från byggprocesser är långt ifrån försumbara även om det är vägtrafiken som står för den stora delen av transportsektorns klimatpåverkan. Infrastrukturprojekt inom anläggningsbranschen står för cirka 10 procent av de klimatpåverkande utsläppen. Betong och cement står för största delen, följt av drivmedel och stål för armering och konstruktion, samt asfalt, enligt Trafikverket. 25