Stenkoll 1
WIRTGEN SWEDEN – Trenden i Sverige har tiFredrik
Lindblad säljare M askintillverkaren Wirtgen Group fick nya ägare när storföretaget John Deere köpte bolaget. Företaget gick från cirka 9 000 anställda globalt till cirka 73 000. En nyhet från Wirtgen och varumärket är den förkross som lanserades förra sommaren: Mobicat MC120Z Pro med en dieselelektrisk drift. – Fördelen är att man kan minska dieselförbrukningen och utsläppen med cirka 30 procent jämfört med en kross som har hydrauldrift. Möjligheten finns även att driva maskinen enbart på extern el för att helt kunna ta bort dieselutsläppen, berättar Fredrik Lindblad, säljare på Wirtgen Group i Sverige. Maskinen kan utrustas med matare under krossen eller enbart med utlastarband och på så sätt användas för både berg och återvinning av armerad betong. Varvtalet på krossen är ställbart vilket gör att man kan optimera kapaciteten i relation till motorbelastning och på så sätt driva krossen än mer bränsleeffektivt. Krossen kan även backas om den hänger sig vilket eliminerar risken med att behöva rensa krossen med spett eller för hand, något som gynnar arbetsmiljö och säkerhet. Wirtgen lanserar även fyra nya modeller av mobila sorteringsverk, MS702 EVO och MS703 EVO med en siktyta på 7m² samt MS952 EVO och MS953 EVO på 9,5m². Här finns också möjligheten till extern eldrift för eliminering av dieselutsläppen. Maskinerna kan kopplas in på det externa elnätet eller kan drivas från en förkross eller en konkross. – Den stora nyheten är den nya handkontrollen som gör maskinen användarvänlig och lätthanterlig. Det underlättar vid en uthyrning eller om flera olika maskinister använder en och samma maskin, säger Fredrik Lindblad. En ytterligare nyhet i Sverige är Kleemanns slagkross MR110Z EVO2 och MR130Z EVO2. MR:en lämpar sig för återvinning av rivningsmassor, betong och asfaltsgranulat. ”Fördelen är att man kan minska dieselför bruk ningen och utsläppen med cirka 30 procent.” STENKOLL KROSSORDET NUMMER 149 31 digare varit att dessa arbeten utförts med mindre maskiner. Men det håller nu på att svänga, volymerna ökar och fler och fler entreprenörer ser behovet och fördelen med att använda en större maskin. Från och med 2019 kommer samtliga maskiner att levereras med Wirtgens telematiksystem Witos. Systemet övervakar maskinens prestanda och status. Wirtgens serviceavdelningar i Alvesta, Göteborg och Nora kommer proaktivt kunna se systematiskt återkommande fel, göra förebyggande åtgärder och därmed säkerställa en högre produktivitet och utnyttjandegrad av maskinen. På Bauma-mässan i april kommer Deere lansera sina gula maskiner i Europa. Enligt Fredrik Lindblad har Wirtgen redan idag fossilfria lösningar på huvuddelen av sortimentet. – De flesta maskiner för bergmaterialproduktion kan köras helt utan motor och kopplas in på det externa elnätet. Fler och fler modeller kommer årligen med denna funktionen. Wirtgen upplever stora fördelar av Medlemskapet i SBMI. – Givetvis är branschträffarna och nätverket viktiga men även möjligheten att få vara med att påverka i vilken riktning branschen är på väg. Till exempel den färdplan mot fossilfrihet som nu håller på att tas fram. Där hoppas vi att bidra med att bli en portal till Europa vad gäller återvinning – i flera länder har man kommit väldigt långt jämfört med Sverige. Vi vill gärna dela med oss av vårt nätverk i Europa till alla medlemmar och till styrelsen. Förkross MC120Z PRO.