Stenkoll 1
samtliga handläggare på enheten, även de som i si
tt vardagliga arbete fokuserade på andra frågor än täktverksamhet. Man fick också extra stöttning av länets MPD och köpte dessutom in tjänster från Länsstyrelsen i Jämtland, en av de länsstyrelser som blev utan MPD efter omorganisationen och vars ärenden hamnade i Västernorrland. – I och med att vi gjorde det här arbetet i projektform så var det läge för att göra ett omtag, säger miljöhandläggaren Frida Uebel. Det handlade inte bara om att ta tag i alla ärenden som vi hade utan även om att tillsammans hitta nya arbetssätt, rutiner och mallar för arbetet. Vi har skruvat lite i många processer och sammantaget har det betytt att vi blivit effektivare. – Det gav också en vinst när nya handläggare satte sig in i täktärenden, fortsätMPD Miljöprövningsdelegationer finns vid tolv av landets länsstyrel ser. Miljöpröv ningsdelegationen är en självständig funktion inom läns styrelsen som fattar beslut i ärenden om tillstånd för miljöfarlig verksamhet samt i ärenden som rör ändring av tillstånd eller villkor för sådana verksamheter. ter Sören Thor. De såg ärendena med nya ögon och hade bra idéer. Det blev ett lagarbete där vi lärde av varandra. Projektet är nu avslutat men många av arbetssätten som miljöskyddsenheten tillsammans arbetade sig fram till använder täkthandläggarna fortfarande. – En detalj vi är noga med är att så fort som möjligt titta genom ett inkommet ärende, säger Frida Uebel. Vi gör en första kontroll för att se om det är något som uppenbart behöver tas tag i omedelbart. Det kan exempelvis vara att vi kollar att verksamhetsutövaren genomfört ett tillräckligt samråd eller om det kan vara en tillståndspliktig vattenverksamhet. I de fallen kan vi ge sökanden en snabb återkoppling på vad som saknas. När ett ärende sedan går in i handläggnings skedet inleder man med ett möte med ärendets handläggare, ordföranden i MPD och MPDs sakkunnige är närvarande. På så sätt blir alla tidigt insatta i varje ärende. 17