Stenkoll 1
Vårt behov av ballast Trots att bostadsbyggandet
spås minska en aning de närmaste åren tror SGU på ett ökat behov av ballast fram till år 2040. I en rapport som publicerades strax före årsskiftet förutspår SGU ett ökat ballast behov. Detta trots en förmodad sjunkande konjunktur. TEXT: Niclas Kindvall I rapporten har SGU tagit hänsyn till en mängd samhällsfaktorer, främst aktiviteten inom bygg- och anläggningsindustrin men även befolkningsstrukturen. – Det är givetvis en prognos vi gjort men vi bedömer den som tillförlitlig och vi kommer naturligtvis att revidera den efter hand, säger SGUs statsgeolog Kristian Schoning. En stor påverkan har förstås bostadsbyggandet. Där ser SGU att byggandet troligen kommer att minska under de kommande åren men från en väldigt hög nivå. Tillsammans med det faktum att flera stora och långvariga infrastrukturprojekt har påbörjats eller ska påbörjas, betyder det att ballastbehovet kommer att öka de närmaste årtiondena. – Vi har dessutom en ökande befolkning, fortsätter han. Även befolkningsprognoser ligger till grund för vår prognos. Och jag skulle nog säga att vi har varit konservativa i våra förutsägelser. Det är mycket möjligt att behovet kommer att vara än större än i prognosen. Tittar man bakåt i statistiken är det inte svårt att urskilja hur ballastbehovet följer såväl byggkonjunktur som förändringar i befolkningen. – Många infrastruktursatsningar de kommande 26 åren är också villkorade mot bostadsbyggande vilket kommer att påverka behovet menar Schoning. Vi har även tittat lite grann på inflyttningarna till storstadsområden, men även oavsett dessa så är det ändå där det största behovet kommer att finnas. Kristian Schoning påpekar att det är viktigt att se framåt när det gäller materialförsörjningsfrågorna, framför allt när det gäller lokali seringen av täkter och materialdepåer. Dessutom frigörs stora mängder entreprenadberg i flera projekt, bergmaterial som måste tas om hand och bearbetas vid strategiskt belägna terminaler och upplag. – I Stockholm har man fått till en ganska bra lösning med hamnar och båttransporter i och med Förbifart Stockholm. Det är viktigt att man även fortsättningsvis har möjlighet till sjötransport av ballast och entreprenadberg och att hamnar och terminal platser inte byggs bort. Mton 140 120 100 80 60 40 2000 2010 2020 2030 2040 2050 År STENKOLL KROSSORDET NUMMER 149 HÅLLBARHET I en annan rapport från 2018, om hållbar ballastförsörjning i Stockholms och Uppsala län, skriver SGU att det är viktigt att planera så att transporter av ballast blir så korta som möjligt för att minska störningar och miljöpåverkan. Diagrammet visar förbrukningen av ballast från täkter 2000 till 2017. För åren 2018 till 2040 har en prognos gjorts för den framtida förbrukningen (i miljoner ton) som en förväntad maximummängd och en förväntad minimummängd. KÄLLA: SGU