Stenkoll 1
FOSSILFRI INDUSTRI RÖSTER FRÅN SBMIs WORKSHOP Ale
xandra Bojarzyn Märsta Förenade "Arbetet är jätteviktigt, ur ett allmänt perspektiv och för oss som företag. Vi driver en täkt och är verksamma i ytterligare en, dessutom är förstås transporter en av de stora frågorna i sammanhanget. Jag tar med mig att vi behöver arbeta tillsammans för att nå resultat och kunna vara konkurrenskraftiga i framtiden." varit väldigt nyfiken på att få höra de åtgärder som medlemmarna föreslår efter de första uppenbara. De förslag som inte är självklara och som kanske kräver ett mått av branschkunskap, erfarenhet och vision för att kunna se. "Det finns områden där vi når bäst effekt genom att agera gemensamt." Sohlman. Tanken var att det blir mer engagerande för deltagarna om de får arbeta med ett område som de känner väl och är engagerade inom. Vi hade nästan inga diskussioner i plenum, utan hela jobbet gjordes i grupperna. Efter några inledande presentationer i form av ”framtidens upphandlingskrav” av WSPs Stefan Uppenberg, en ”framtidsspaning” av Swecos Andreas Gyllenhammar, samt en diskussion om Electric Site med Skanskas Camilla Sarin och Volvo CEs Uwe Müller delades workshopens deltagare in i mindre grupper med uppgiften att diskutera utifrån olika perspektiv. Först bakåt för att ge en referens kring hur branschen, och världen, såg ut för trettio år sedan. Syftet var att skapa förståelse för det långa tidsperspektivet. Sedan var uppgiften att blicka framåt och identifiera vilka trender som kan skönjas i framtiden. Vad kommer att hända mellan där vi befinner oss nu och år 2045? Grupparbetena fortsatte efter lunchen men nu i olika temaområden. – Deltagarna fick själva välja i vilka temagrupper de ville delta, berättar Mårten 22 Oavsett temaområde var en av gruppernas uppgifter att identifiera de hinder som står i vägen eller kan komma att stå i vägen för en önskad utveckling. Därefter diskuterades vad som behöver göras eller kan komma att behöva göras för att övervinna hinder. Slutligen vem eller vilka som kan och bör agera för att röja dessa hinder. – Mycket kommer att ske i medlemsföretagen men det finns också områden där vi når bäst effekt genom att agera gemensamt, medlemsbolagen och SBMI. Alla synpunkter och idéer som framkom under workshopen har legat till grund för den reviderade färdplan som skickats på remiss till alla medlemmar av SBMI. Den slutliga rapporten överlämnas till regeringen den 20 mars 2019. Vid SBMIs branschdag i april får besökarna höra mer om färdplanen. Camilla Sarin Skanska "Jag är superstolt över att vi har en branschorganisation som tagit tag i den här frågan på ett så bra sätt. Dagen visade verkligen hur enormt mycket kompetens det finns i branschen. Det är dock verkligen viktigt att vi kan lämna konkurrenstänkandet i denna typ av frågor, för att komma snabbare framåt." Magnus Ericsson Swerock "Arbetet med färdplanen är viktigt för att även bygg- och anläggningssektorn ska nå målet. Gemensamt kan vi till exempel enklare påverka och ställa krav på producenter/leverantörer av maskiner och produktionsutrustning. Även erfarenhetsutbytet av tekniska lösningar är viktigt för att förflytta branschen framåt." Per Muren NCC ”En så tung bransch som vi är behöver vara med i klimatarbetet. Många av de mål vi diskuterat inom ramarna för färdplansarbetet är viktiga för konkurrenskraften, och innebär ofta direkta kostnadsbesparingar för företagen. Det var fantastiskt kul för mig som arbetat så länge i material- och anläggningsbranschen att se så många kunniga och engagerade deltagare samlas kring detta tema.”