Energigas 1
I korthet Stöd till gasbilsförare I år ska det bl
i möjligt att få ekonomiskt stöd från staten för att konvertera fossil drivna personbilar till biodrivmedel, exempelvis biogas. Att konvertera en bensinbil till gasdrift kostar cirka 50 000 kronor. Hur stödet ska utformas är ännu inte klart, men pengar till detta finns avsatta i regeringens budget. Gasbils ägare ska också kunna få kompensation för merkostnaden som uppstår vid besiktning. Viktgräns på remiss Transportstyrelsen föreslår inget viktundantag för att köra lätta lastbilar, som drivs med gas eller andra alternativa bränslen, med B-körkort. Bakgrunden till regeringsuppdraget är att exempelvis gasdrivna lätta lastbilar i dag kan lasta mindre gods på grund av tankarnas vikt. Samma sak gäller ellastbilar med tunga batterier. Detta försvårar konkurrensen för företag som vill köra klimatsmart. Transport styrelsen menar dock att bilarna måste klassas som tunga fordon med särskilda regler, vilket kan bli svårt att kontrollera. Utredningen har väckt kritik och är nu ute på remiss. Branschorganisationen Energigas Sverige ser exempelvis ett viktundantag som en viktig åtgärd för att bidra till transportsektorns omställning. Drygt hälften miljöbilar Nyregistrerade personbilar i Sverige 2021 Elhybrid 7,4 Gas 0,5 Etanol 0,4 El 19,1 Laddhybrid 25,9 Källa: Bil Sweden Bensin 30,7% Diesel 16,1 Nya bränslecellsbilar på ingång Vätgasdrift. Både Renault och BMW ligger i startgroparna för att lansera bränslecellsdrivna bilar som tankas med vätgas. I höstas visades en prototyp av transportbilen Hyvia Renault Master H2 Tech, som ska lanseras i år. Dessa är utvecklade av före taget Hyvia, ett samarbete mellan Renault och världens största bränsle cellstillverkare Plug power. 12 ENERGIGAS NR 1 2022 BMW har också presenterat en vätgasdriven modell, BMW iX5 Hydrogen. I år startar testerna av den andra generationen i en liten serie. Bilarna kommer de närmaste åren att användas i demonstrationssyfte och för tester. Modellen släpps tidigast på marknaden 2026, bland annat beroende på hur infrastrukturen för vätgastankning utvecklas. Renault Master H2 Tech Klimatstöd till vätgastankstationer Investeringsbolaget Qarlbo ska etablera Sveriges och Europas första nät av tankstationer för förnybar vätgas. Med stöd från statliga Klimatklivet ska 24 tankstationer byggas. Även Zelk Energy och danska Everfuel har fått stöd för ny vätgasinfrastruktur. Qarlbos 24 tankstationer för vät - gas ska upp föras på Rastas service anlägg ningar och erbjuda tankning och laddning av förnybar vätgas. I första hand för tunga fordon, som lastbilar och bussar, men även för personbilar. Rasta är Sveriges största kedja för rastplatser för tung trafik där 15 000 tunga fordon stannar dagligen. – Ett nät av tankstationer är en förutsättning för att exempelvis åkerierna ska kunna byta från fossildrivna till vätgasdrivna fordon. Samtidigt hålls investeringar i infrastruktur tillbaka av vandlar vatten och el till vätgas. Stationerna är modulära och kan byggas ut vid ökad efterfrågan. I ett första steg ska nio vätgastankstationer byggas fram till 2024. Först ut är Mariestad. Ytterligare 15 stationer ska stå klara från Skåne till Norrbotten vid utgången av 2025. Qarlbo driver projektet i bolaget REH2 och dotterbolaget Nilsson Energy är tillsammans med REH2 initiativtagare. Investeringen beräknas till cirka 515 miljoner kronor, varav 355 miljoner är stöd från Klimatklivet. Företaget Zelk Energy har fått En stor utbyggnad av vätgastankstationer är på gång i Sverige. att det saknas fordon. Nu undanröjer vi det hindret, säger PerArne Blomquist, vd för Qarlbo. Stationerna ska kunna producera vätgasen på plats med hjälp av en egen elektrolysör, som om40 miljoner kronor i klimatstöd för att bygga en produktionsanläggning för vätgas samt två tankstationer, i Boden och Piteå. Även danska Everfuel har fått cirka 45 miljoner kronor för två vätgastankstationer i Värmlandsregionen. Stationerna etableras i samabete med OKQ8. Gasbilar bäst i tyskt test Amazon väljer gaslastbilar för transporter i Europa. Amazon köper gaslastbilar Stororder. Lastbilstillverkaren Iveco har fått en kompletterande order från det amerikanska e-handelsföretaget Amazon på 848 gasdrivna lastbilar för den europeiska marknaden. Totalt ska 1 064 lastbilar av modellen S-Way levereras. Tyskland. Organisationen ADAC testade under förra året 112 nya bilar. Föroreningar som kolmonoxid, partiklar och kväveoxider mättes, liksom utsläpp av koldioxid. För elbilar antogs tysk elmix och för gasbilar en tysk biogas andel om 40 procent. Varje bilmodell betygsattes utifrån de samlade resultaten. Bäst betyg fick de två testade gasbilarna, i hård konkurrens med elbilar. Enligt test ingenjörerna på ADAC erbjuder gastekniken ett sätt att med enkla medel göra förbränningsmotorn, som kommer att vara fortsatt utbredd i flera år, mer miljö anpassad. KÄLLA: ADAC ECOTEST 2021: DIE UMWELTFREUNDLICHSTEN AUTOS | ADAC BMW iX5 Hydrogen