Energigas 1
Biogaskommuner Öland. Det finns gott om nötkreatu
r på Öland. Nu planeras två anläggningar för produktion av biogas från bland annat djurgödsel. › I slutet av förra året togs de sista besluten inför bygget av en ny rötgasanläggning vid Gräfsåsen utanför Östersund som ska ta emot cirka 10 000 ton matavfall årligen från kommuner i Jämtland och Härjedalen. I dagsläget rullar 195 av kommunens totalt 450 fordon på upp till 3,5 ton på gas. Dessutom har 4 av 16 tyngre lastbilar gasdrift, berättar Ulf Lövenberg, fordonsansvarig på Östersunds kommun. – En av fördelarna med gasbilar är att de är mycket billigare i inköp än elbilar, säger han. I bilflottan finns i dagsläget även 88 elbilar. Hur balansen kommer se ut i framtiden beror både på tillgången på gasbilar och infrastrukturen för el respektive gas. – Våra bilar täcker ett stort område och det begränsar framför allt för gasbilarna. De kan inte åka flera mil bara för att tanka. Öland satsar stort Trots gott om djur och gödsel finns ännu ingen biogasproduktion på Öland, men två anläggningar är på gång. På norra Öland planerar ett 20-tal lantbrukare en biogasanläggning och i Mörbylånga har Gasum beviljats 150 miljoner från statliga Klimatklivet för en anläggning tillsammans med en grupp lokala lantbrukare. – Lokaliseringen är inte klar så vi vet ännu inte när produktionen kan komma i gång, säger kommunens klimatstrateg Thérese Lindquist. Att tanka gas på Öland är däremot redan 24 ENERGIGAS NR 1 2022 Fossilfri. Mörbylånga ska bli en fossilbränslefri kommun 2025 med hjälp av biogas. ”Biogasen är jätteviktig när det kommer till samhällets beredskap för olika kriser. ” Thérese Lindquist, klimatstrateg, Mörbylånga kommun möjligt. Två gastankstationer är redan på plats. Den senaste öppnades i Färjestaden förra året och sedan tidigare finns en i Mörbylånga. Enligt Thérese Lindquist kommer kommunen nu att satsa mer på biogas. – Vi har jobbat mycket för att få de här mackarna på plats och då måste vi också se till att konsumera biogas. Alla förnybara alternativ behövs Någon risk för att det i framtiden inte ska finnas avsättning för biogas ser inte Therese Lindqvist. – Bussarna går redan på biogas. Den tunga trafiken följer efter, i framtiden kan även sjöfarten gå på flytande biogas. Alla förnybara alternativ kommer att behövas i den omställning som vi måste göra. En annan fördel är att det är ett lokalt producerat bränsle. – Det är jätteviktigt när det kommer till samhällets beredskap inför olika kriser. Svensk biogasproduktion ökar Sveriges självförsörjningsgrad av energi och bidrar till ett mer robust samhälle för att kunna hantera framtida kriser som kan medföra handelshinder där importen av energi kan stängas av. Även biogödsel blir viktig i krissammanhang och kan ersätta fossilt konstgödsel som också i huvudsak importeras, och på så sätt bidra till att svensk livsmedelsproduktion kan fortsätta, säger Thérese Lindquist. MARIE ALPMAN På senare tid har antalet biogasbilar ökat medan antalet elbilar i kommunen minskat. I flottan finns i dag 53 biogasbilar och 14 elbilar. – Speciellt för vår kommun är att den är så avlång med långa avstånd. Biogasen passar därför våra behov väldigt bra och vi använder biogasbilar där vi har biogasmackar inom ett rimligt avstånd. FOTO: MÖRBYLÅNGA KOMMUN