Energigas 1
I korthet 3 FRÅGOR TILL … Tom Birgersson på Hagel
srums biogas som tilldelats Biogasutmärkelsen 2021. 1 Varför har ni fått priset? – Det är nog inte så många som har gjort den resa som vi har gjort. Vi är ett litet familjeföretag som satsade på biogas här i skogarna i Småland, där marknaden inte är jättestor. Ingen ville bygga här nere, för det fanns ingen marknad. Och det fanns ingen marknad eftersom ingen hade byggt . . . Att en liten aktör som Hagelsrum i egen regi byggde fem stationer får nog ses som rätt unikt. 2 Vad betyder priset för er? – Det är förstås väldigt roligt att vårt initiativ har blivit känt. Att det spelar roll vad vi gör här i de småländska skogarna. Vi ser utmärkelsen som en uppskattning från branschen. Det är extra roligt att hela Kalmarregionen var nominerad, för vi är ju också en del av regionen 3 Hur ser framtiden ut för biogasen som fordonsbränsle? – Tyvärr misshandlas biogasen, framför allt inom EU. Om vi ska lyckas med den gigantiska omställning som vi står inför så kan vi inte slarva bort olika verktyg i verktygslådan. Biogas har en ypperlig roll att spela i omställningen. Som lantbrukare finns det bara vinster med biogas, dessutom tar vi hand om samhällets restprodukter. ANNA WAHLGREN Biogasutmärkelsen delas årligen ut av Biodriv öst till en aktör som gjort viktiga insatser för biogasens utveckling i Sverige. Sverige behöver tillgång till flera olika bränslen i kris och krig för att öka säkerheten. FOTO: JOEL THUNGREN/FÖRSVARSMAKTEN Gasbilarna kan stärka försvaret En mix av olika drivmedel gör ett samhälle mindre skört. Därför har gasen säkerhetspolitiska fördelar, menar Jakob Gille, stabschef på totalförsvars avdelningen på Försvars makten högkvarter. Försvarsmakten undersöker precis som övriga samhället förutsättningarna för att uppnå klimatneutralitet till 2045. Vilka energikällor som ska vara bärande är en av de viktigaste frågorna. – Mycket av det här ligger i framtiden. I dag har Försvarsmakten inga gasdrivna fordon, säger Jakob Gille som föreläste på det årliga branschforumet Biodrivtinget. Försvarsmakten måste förhålla sig till den omställning som sker i resten av samhället. Det måste finnas en etablerad infrastruktur, som lager, tankstationer och fordon, för de bränslen som ska användas. Vid krig och kris kan även den civila sidan behöva bidra med transporter av livsmedel, bränslen, skadade med mera. – Det fanns en tid då den tekniska utvecklingen leddes av militären, men i dag ser det inte 8 ENERGIGAS NR 1 2022 ut så. I stället måste det militära anpassa sig till de energi källor som är möjliga att leverera. Om en betydande del av samhället börjar använda gas, då blir gas intressant också för oss. Försvarsmakten måste ha konstant tillgång till drivmedel, påpekar Jakob Gille. – Det måste anläggningar, men den kan inte omhänderta all verksamhet i en kommun. Hemtjänstfordon, skolmatsleveranser, brandkår med mera måste fortfarande rulla. Många fördelar med gas Det finns en del uppenbara fördelar med gas, enligt Jakob Gille. – En fördel är att det är en finnas en beredskapslagring. Därmed finns det en målkonflikt i att elektrifiera samhällsviktig verksamhet. El kan strypas, och är därför ett skört drivmedel. Jakob Gille En mix att föredra Ur säkerhetssynpunkt är en mix av olika driv medel att föredra som el, elektrodiesel och gas. Mixen gör att robustheten ökar och att samhället blir mer tåligt för störningar, menar Jakob Gille. – Om elen skulle slås ut kan vi köra på gas och så vidare. Det är också viktigt att kommuner och regioner blir mer självförsörjande. Det finns visserligen nationell styrel, prioritering av el för samhällsviktiga funktioner och lagringsbar energivara. Ett fordon som är beroende av fastansluten el måste ju stå stilla och ladda, och det kommer aldrig att vara aktuellt för Försvarsmakten. Att fylla på drivmedel måste gå enkelt och snabbt, så att fordonet kan börja rulla igen, menar han. – Vi behöver alltså en annan typ av energiförsörjning. Gasbranschens utveckling kan absolut bidra till att Försvarsmakten satsar mer på gasdrivna eller bränslecelldrivna fordon, enligt Jakob Gille. – Vi leder striden, samhället l eder utvecklingen. Om branschen kan visa att tunga och medel tunga fordon vinner på att gå på gas, och får till distributionen, eller ännu hellre lokal produktion, blir det intressant för Försvarsmakten. ANNA WAHLGREN