Energigas 1
Miljöbilar › syrgas genom elektrolys. Vätgasen pr
oduceras huvudsakligen under sommarhalvåret och lagras i trycksatta tankar tills behovet uppstår. I november åkte några av kommunens representanter i en vätgasbil till klimattoppmötet i Glasgow, i stället för att flyga. – Vi vill visa att vi verkligen menar allvar. Därför gör vi den här resan som faktiskt tar längre tid för oss än själva mötet, sa kommunens näringslivschef Susanné Wallner då. Danmark och Norge har ännu så länge fler bränslecellsbilar än Sverige. Återkommande satsningar görs också för att utöka bilflottan med vätgasdrift. Exempelvis rullar sedan slutet av förra året 100 vätgasdrivna taxibilar (Mirai) i Köpenhamn. Lika många levereras till Norge i år. Andra generationens Mirai Bilen som Energigas reporter provåker i Sundbyberg utanför Stockholm, en ny Toyota Mirai, accelererar mjukt genom en rondell. På förarpanelens display visar en gul pil hur bränslecellen laddar batteriet under färd. Utöver ny design och längre räckvidd har andra generationens Mirai (japanskt ord som betyder framtid) utrustats med en ny sorts bränslecellsmodul. Modulen är mindre, lättare och har högre energitäthet än tidigare versioner. Även bränslecellen tillverkas av Toyota – huvudsakligen i Japan, men sedan årsskiftet också i företagets fabrik i Bryssel. Vissa moment i tillverkningen går tio gånger snabbare än för förra generationen bränsleceller. Det är ett viktigt steg på vägen mot lägre kostnader. Tillgången till material för bränsleceller och batterier, och säkerheten med vätgas, är andra frågor som följer med de nya bilarna. En av materialutmaningarna handlar om att minska mängden dyr platina i bränslecellerna. Rejäla framsteg har gjorts inom detta på senare år. – Målet är att mängden platina som behövs ”Målet är att mängden platina som behövs i en bränslecellsbil ska bli ungefär som den mängd man har i avgas kataly satorer i dag. ” Björn Wickman, fysiker, Chalmers tekniska högskola i en bränslecellsbil ska bli ungefär som den mängd man har i avgaskatalysatorer i dag, säger Björn Wickman, fysiker på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. När det gäller säkerheten görs krocktester på samma villkor som för andra bilar, enligt standarden Euro NCAP (New Car Assessment Programme). Inbyggd teknik i bränslecellsbilarna ser till att vätgasflödet stängs av vid en krock. Om värme gör att trycket ökar inne i en tank finns säkerhetsventiler som släpper ut vätgasen på ett kontrollerat sätt. Bilarna är också utrustade med sensorer som känner av eventuella läckor. Till skillnad från bensin och diesel stiger vätgas snabbt uppåt, vilket kan vara en fördel. Det blir inga brandfarliga pölar på marken. Kraven är höga och under 2021 fick Hyundai återkalla 15 000 Nexo på grund av kvalitetsproblem med bränslecellsstacken. Tillfälligt leveransstopp En omskakande händelse i miljöbilsvärlden var när det började brinna i en vätgastankstation utanför Oslo i juni 2019. Explosionen orsakade en tryckvåg som utlöste airbags i förbipasserande bilar. Ett monteringsfel av en plugg på en tank i vätgaslagret visade sig vara anledningen, enligt företaget Nels utredning. Branden uppstod då vätgas läckte ut från en högtryckstank, blandades med luft och antändes av en gnista. Exakt vad som orsakade gnistan är ännu oklart. Händelsen ledde till tillfälliga leveransstopp av vätgasbilar i Norge, i väntan på reparation av tankstationen. Men förtroendet för vätgas som bränsle består, och utvecklingen av bilar med vätgasdrift fortsätter. Toyota har numera även konceptbilar med förbränningsmotor som drivs av vätgas. En Välkommen till Gaskoll! Gaskoll.se vänder sig till dig som är nyfiken på att ansluta din fastighet till gasnätet. Här har vi samlat fakta och inspiration som ska göra det enklare för dig att välja biogas. Välkommen till www.gaskoll.se 18 ENERGIGAS NR 1 2022