Energigas 1
tidigt är jag ju inte ensam, jag har en massa bra
människor runt omkring mig. De andra ministrarna var väldigt välkomnande, även om de hade lite roligt åt att jag åkte dit dag två i min nya roll. Exakt hur nervös var du? – Inuti är jag nästan alltid nervös, men folk brukar säga att jag inte ser nervös ut. Med åren har jag lärt mig att kanalisera nervositet till handlingskraft. Positiv till EU:s gröna giv Khashayar Farmanbar är positiv till EU:s gröna giv och tycker att det är bra att den har tagits fram. Däremot delar han inte andra länders bild av i hur hög grad EU ska detaljstyra. – Den svenska inställningen är att om man har för många submål blir det svårt för medlemsländerna att uppnå det stora målet. Förutsättningarna är så olika i alla länder. De nordliga länderna vill ha mindre detaljstyrning, och södra Europa vill ha mer. Nu gör EU ett försök att definiera begreppet hållbart i den så kallade taxonomin och har nu föreslagit att både kärnkraft och naturgas ska klassas som hållbara energikällor. sin lyra. Som politiker har han bland annat varit vigselHan har även producerat musik och varit dj. FOTO: STINA STJERENKVIST/SVD/TT faktor i omställningen, menar Khashayar Farmanbar. – CCS-tekniken, att avskilja koldioxiden ur övriga gaser, är viktigt för att vi ska nå vårt mål om att minska koldioxidutsläppen. Vi vill nå nollutsläpp 2045 och därefter gärna gå negativt, det vill säga binda mer koldioxid än vi släpper ut. Han ser dessutom positivt på den svenska industrins energiförsörjning och möjlighet att ställa om till förnybar gas. – Två tredjedelar av våra utsläpp av växthusgaser kommer från transport- och industrisektorn, så det är framför allt inom de sektorerna vi behöver ställa om. För att få hela kedjan att fungera spelar gasen stor roll, kanske framför allt vätgasen, men också biogasen. Tuff start i Bryssel Andra dagen på nya jobbet var det ministertoppmöte i Bryssel, och Khashayar Farmanbar åkte till EU-huvudstaden för att träffa sina kollegor – de andra energiministrarna i EU. – Även om jag gillar att vara handlingskraftig så var det kanske lite väl tufft. Engelska har alltid varit mitt arbetsspråk, där känner jag mig safe. Men jag hade i mindre än en vecka vetat om att jag skulle ha det här jobbet. SamFyrhjulsdrift är Suzukis signum! Vi har fyrhjulsdrivna modeller som är konverterade till biogas, och därmed kvalificerade för klimatbonus. På köpet får du japansk driftsäkerhet och en räckvidd som passar dina behov. Hos din närmaste Suzukiåterförsäljare kan du hitta rätt biogasbil för dina önskemål. Läs mer om våra biogasbilar på suzukibilar.se Välkommen till ett krångelfritt bil-liv! BIOGASBILAR MED FYRHJULSDRIFT – Som teknolog gillar jag begreppet förnybar, eftersom det är vetenskapligt definierat. Det är inget tyckande. Begreppet hållbar har jag respekt för och jag kan förstå att det används, men det är inte vetenskapligt definierat, säger han och fortsätter: – Vi är kritiska till att man släpper in naturgasen, som är ett tydligt fossilt bränsle, i definitionen. Kommissionen vill att kärnkraft ska klassas som hållbart, det tycker även Sveriges riksdag och det har regeringen framfört i EUsammanhang. Sverige har fungerande kärnkraft på plats, och den ska vi vara rädd om. Vi ska inte göra som i Tyskland och stänga av våra kärnkraftverk i förtid. Khashayar Farmanbar menar att kärnkraften ger oss tid att få andra energikällor på plats, som vindkraftverk, vätgasproduktion, vätgaslagring och biogasanläggningar. – Men vi är kritiska till att kommissionen lyfter naturgasen som hållbar. Vi kan inte se något tillfälle där naturgasen är hållbar. Den är snäppet bättre än kol, men det är ju otroligt defensivt – att gå från kol till naturgas. Nej, bättre än så kan vi väl? ANNA WAHLGREN ENERGIGAS NR 1 2022 7