Energigas 1
Så fungerar bränslecellsbilen En bränslecellsbil
drivs av en elmotor. Bränslecellen matas med vätgas och ger el till motorn. Ur avgasröret kommer enbart vattenånga. El Syrgas O Vätgas 2 H2 1 Produktion av förnybar vätgas För att producera vätgas används el från förnybara källor som sol, vind och vatten. Med hjälp av en så kallad elektrolysör kan vatten spjälkas till vätgas och syrgas. Vätgas kan även produceras genom reformering av biogas. Utsläpp : vatten och värme Vätgastankar 2 Lagring och tankning Vätgas kan lagras i trycksatta tankar. Att tanka går lika snabbt som för bensin, diesel eller fordonsgas. 3 Vätgasen blir el i bränslecellen I bränslecellen omvandlas vätgasen till el och vatten genom en kemisk reaktion med syre. Elen laddar bilens batteri. BRÄNSLECELL El Bränslecell Vätgas Elmotor Batteri Elmotor H2 O Syrgas 2 Membran Värme Anod Katod H2O Vatten Grafik: Bengt Salomonson Vätgas H2 över hela landet. Danska Everfuel har tidigare presenterat en plan för att bygga 15 vätgastankstationer i Sverige och får nu stöd till två av dessa. Även Zelk Energy har fått pengar från Klimatklivet för vätgasinfrastruk tur i Norrland. – Antalet fordon växer i paritet med antalet tankställen. Ett bättre utbud av tankstationer med vätgas i våra grannländer Danmark och Norge har gjort att efterfrågan på bränslecellsfordon är större där jämfört med i Sverige, säger Fanny Hellgren. Annat som påverkar intåget på marknaden Sverige, men en stor utbyggnad är på gång. FOTO: TOYOTA är priset på bilen. Hittills har de flesta nya bränslecellsbilar kostat mer än 600 000 kronor. Få privatpersoner har råd med ett sådant bilköp. En lösning på det är leasing, som i Sverige sker via bilpoolen Kinto Share. Sedan i somras kan privatpersoner och företagare i Stockholm hyra en Toyota Mirai för allt från en timme till längre perioder. Tre dygns hyra kostar mellan 2 800 och 3 600 kronor. En hel del av de svenska bränslecellsbilarna har köpts in av kommuner som vill satsa på fossilfria transporter, bland annat Mariestad och Malmö. Mariestad har för närvarande elva bränslecellsbilar i sin bilpool, varav de flesta används av hemtjänsten. Kommunens plan är att successivt utöka antalet vätgasdrivna bilar. Första vätgastankstationen I Mariestad finns också världens första tankstation med egenproducerad vätgas. Invid stationen ligger en solcellspark som ger el till processen där vatten spjälkas till vätgas och ENERGIGAS NR 1 2022 17