Energigas 1
när den används som drivmedel för bilar, bussar o
ch tung trafik. Vårt förslag är helt enkelt att vi håller fast vid de lösningar vi har i dag samtidigt som vi självklart välkomnar nya lösningar med elektrifiering och vätgas. Med biogas som exempel bör vi således klassa såväl produktion som användning av biogas som hållbar, oavsett om den användningen är i bilar, bussar, fartyg eller industri. Likaså bör ju bilen, bussen eller fartyget som använder biogas anses som hållbart om det använder biogas. Den hållbara biogasen bör inte kallas en övergångslösning bara för att den inte räcker till allt och dess användning inom olika områden bör inte klassas som övergångslösningar politiskt heller. Möjligen kan ekonomiska realiteter innebära att användningsområdet skiftar över tid, men det ska inte styras av att politiska interventioner subventionerar vissa hållbara lösningar (till exempel elbilar) medan andra lika hållbara lösningar hotas med säljförbud (biogasbilar). Vad innebär detta i konkret politik på svensk och EUnivå? n Ett bonus-malus som ger bonus och malus efter faktisk klimatnytta/skada. n En reduktionsplikt med förutsägbarhet mot 2030 som klarar 70-procentmålet. n Fordon och drivmedel måste bedömas tillsammans på EU-nivå. Vi kan inte ha ett förnybartdirektiv som driver på mot mer hållbara drivmedel och koldioxidstandarder som motverkar de fordon som kan köra på dessa drivmedel. s ENERGIGAS NR 1 2022 33