Energigas 1
Forskning & utveckling Biogas bästa drivmedlet fö
r Biogas är det klimat smartaste drivmedlet. Det visar forskare vid Linköpings universitet som har jämfört hur stora nettoutsläpp av koldioxid olika bränslen ger, från råvara till avgasrör. Det är inte bara elbilar som kräver el. El används någonstans under framställningen av alla bränslen. Var elen kommer ifrån och hur mycket som används har stor betydelse för ett bränsles nettoutsläpp av koldioxid. – Det räcker inte med att byta ut alla bilar till elbilar för att få ett hållbart transportsystem. Hur elen produceras är lika viktigt. Elbilar kan vara jättebra ur ett klimatperspektiv om man har till exempel en svensk elmix, men de kan också vara jättedåliga. Det är viktigt att se till hela systemet, säger Marcus Gustafsson som är biträdande universitetslektor på Biogas Research Center vid Linköpings universitet. Han är en av forskarna bakom en studie som undersökt klimatpåverkan från olika bränslen. Studien har jämfört tio vanliga bränslen eller energibärare, som exempelvis el, biogas, etanol, syntetisk diesel, vätgas, syntetisk metan och naturgas, med fossil diesel. Jämförelsen har gjorts för tre typer av fordon; långtradare, stadsbuss och långfärdsbuss, med lite olika körcykler. – Vi har räknat på klimatpåverkan som finns längs hela vägen – från råvarans påverkan till utsläpp från avgasröret. Biogas bättre än el Resultatet av studien visar att biogas är det bränsle som påverkar klimatet minst och är därmed ett bättre alternativ än el, enligt Marcus Gustafsson. Det krävs jämförelsevis lite el för att framställa biogas. Den kan dessutom lösa flera hållbarhetsmål. – Biogas är speciellt i och med att det löser många problem samtidigt. Det är ett förnybart bränsle som kan ersätta fossilt. Avloppsslam, slakteri- och livsmedelavfall kan användas som råvara och man löser ett avfallsproblem. Biogödsel är en restprodukt från rötningen av biogas som gör att vi kan minska produktionen av mineralgödsel, som påverkar klimatet. Biogas har dessutom låga partikelutsläpp vilket är en stor anledning till att många regioner satsade på biogas i stadsbussar på 1990-talet. Sammantaget är biogas det bästa alternativet för att minska nettoutsläppen av koldioxid, enligt forskarnas studie. – Biogas från så kallad anaerob rötning har låg klimatpåverkan oavsett hur elen produceras, säger Marcus Gustafsson. Forskarna har använt siffror från det europe28 ENERGIGAS NR 1 2022 Biogödsel till jordbruket Biogödsel ersätter konstgödsel och återför näringsämnen till åkern samt bidrar till ett hållbart lantbruk. Organiskt avfall Matavfall, avloppsslam samt kasserade grödor och djurgödsel från lantbruket kan omvandlas till biogas. Biogasproduktion Biogasen produceras vanligen genom att avfallet rötas i en rötkammare. Rötningen sker i en syrefri (anaerob) miljö. Restprodukten blir biogödsel. Så blir avfall till förnybart bränsle Biogasen gör stor nytta i den cirkulära ekonomin. Den kan produceras av restprodukter och ger även biogödsel till lantbruket. iska forskningscentret Joint Research Centre of the European Commission, som i en databas har sammanställt klimatpåverkan för olika bränslen för transporter. Studien baseras på en europeisk elmix. De har sedan varierat elens ursprung för att se hur det påverkar. Det är stora skillnader på klimatpåverkan beroende på om elen kommer från fossila bränslen, kärnkraft, sol-, vind- eller vattenkraft. Ju mer el som används för att framställa ett bränsle, desto viktigare är det hur den har producerats. Ursprunget viktigt Elen som används i Sverige kommer delvis från andra länder, men den el som produceras i Sverige har ett lägre klimatavtryck än den genomsnittliga EU-mixen. Vid tiden för studien var klimatavtrycket cirka 50 gram koldioxid per kilowattimme för svensk el mot 270 i EU. – Ursprunget får stor betydelse när bränslen analyseras ur ett livscykelperspektiv. Även om utsläppet från fordonet är litet, eller till och med noll, kan klimatpåverkan ha varit stor när bränslet producerades. Ett fordon som är utsläppsfritt kan ändå ha stor klimatpåverkan om man ser till drivmedlets hela livscykel. Detta gäller alla elbilar inklusive vätgasforBiogas som drivmedel Biogasen renas till fordonsgas som tankas i personbilar, bussar och tunga lastbilar. Gasen kan även användas inom industrin, som uppvärmning eller för elproduktion. don. Vätgas framställt genom elektrolys, som kräver mycket el, kan till och med vara sämre än fossil diesel, om den inte producerats av förnybar eller fossilfri el. Det gäller också andra bränslen som kräver riktigt mycket el för framställningen, som syntetisk metan eller syntetisk diesel, framställd med energikrävande Fischer-Tropsch-process. – El är inte bäst, är en av våra slutsatser, säger Marcus Gustafsson och påpekar att det måste vara fossilfri el och vätgas om det ska minska klimatpåverkan. Innan elbilar kan kallas ut”Biogas är speciellt i och med att det löser många problem samtidigt. Det är ett förnybart bränsle som kan ersätta fossilt. ” Marcus Gustafsson, biträdande universitetslektor, Linköpings universitet