Bumsen 1
Så bra tänkt – men så fel det kan bli... BMW har
under vintern skickat ett vykort till flera ägare av BMW-motorcykel. På grund av textens innehåll – eller rättare sagt brist på innehåll – har kortet skapat frågor och myror i huvudet hos många. Vissa har reagerat starkt och trott att kortet är ett reklamblad för att skapa jobb i mc-verkstäderna. För att reda ut frågan har Bumsen kontaktat BMW:s servicechef Dan Tammi, han förklarar och förtydligar enligt följande: ”BMW Motorrad är mycket noga med att vårda sitt varumärke. Detta gör man bl.a. genom att numer ha ett väl utvecklat produktprogram – man har modeller på topp för alla kundkategorier. Dessutom har man en mycket noggrann uppföljning av produktkvalitet och genom servicekampanjer åtgärdas brister hos konstruktion och funktion. Åtgärderna genomförs av auktoriserade BMW-verkstäder – oftast utan kostnad för kunden. BMW har ett register över vilka hojar som skall åtgärdas. Kunden ombeds besöka sin verkstad, efter åtgärd rapporterar denna till BMW. En del smärre åtgärder som inte bör orsaka driftstopp fixas när mc:n är inlämnad för reguljär service enligt schema. Med jämna mellanrum ”städar” man i registren och får fram vilka hojar som ännu inte åtgärdats. Det är en sådan registergenomgång som resulterade i det omtalade vykortsutskicket. Man valde att skicka ut vykorten vid den tidpunkt då verkstadsbesöket stör minst, d.v.s. strax före säsongens början. Det ligger alltså i BMW-ägarens intresse att när han fått ett brev-/eller vykortsmeddelande verkligen kontakta sin verkstad för åtgärd! Det beklagliga i det senaste vykortsutskicket är att tryckfelsnisse var framme. Naturligtvis skall det framgå vilken mc som avses – alltså skall fordonets registreringsnummer tydligt stå angivet. Vi lovar att bättra oss inför ev. framtida utskick! ” Så långt Dan Tammi, BMW Motorrad. Den kommentar man kan ha angående BMW:s agerande med servicekampanjer är att det känns tryggt att BMW inte smyger med fel och brister, utan verkligen tar tag i de problem som kan uppstå. Ett tips till dig som köper en begagnad BMW är att kontakta en auktoriserad BMW mc-verkstad. Genom att uppge ramnummer kan du få besked om ev. servicekampanjer som föregående ägare inte låtit utföra. Roger Gross ML 2650424 BMW:s servicechef Dan Tammi Foto: Lars Lidberg ML 2652028 TEKNISK ÅTGÄRD BEHÖVER UTFÖRAS PÅ JUST DIN MC! BMW Motorrad www.mc.bmw.se När du älskar att köra 20 BUMSEN 2 – 2012 kampanj_sakerhetstest_DM 2012.indd 1 2012-02-13 13.15