Bumsen 1
Till alla BMW-ägare! Åldersgräns för MC-körkort h
öjs Alla yngre som vill skaffa sig ett mc-körkort för att köra tyngre motorcyklar bör snabba på. Nästa år höjs åldersgränsen till 24 år. Våren är på väg och med den motorcykelsäsongen. Samtidigt kommer besked om att åldersreglerna skall skärpas för den som vill skaffa sig körkort för tung motorcykel utan begränsningar. – Vi går ut med detta nu så att de som planerar att ta mc-körkort skall veta vad som gäller. Den som börjar nu och är 21 år i sommar måste vara medveten om att hinner man inte bli färdig får man gå på mellanklassen nästa år eller vänta, säger Olof Stenlund, projektledare vid transportstyrelsen. A2 ny mellanbehörighet Från den 19 januari nästa år införs körkortsbehörigheten A2 som är ett mellanting mellan dagens A1, lätt motorcykel, och A, tung motorcykel. Åldersgränsen blir 18 år och gäller motorcyklar med en effekt på högst 35 kilowatt, 47,6 hk. För att ta behörighet A kommer en åldersgräns på 24 år att gälla, eller 20 år för den som haft A2 i minst två år och därefter kör upp för att få behörighet A. Minska olyckor De nya åldersgränserna, de är en följd av EU-bestämmelser, införs för att minska antalet svåra motorcykelolyckor. – Vi vet att yngre förare och effektstarka motorcyklar är överrepresenterade i olycksstatistiken. Man vill inte att de yngsta förarna direkt skall ha tillgång till de värsta maskinerna, säger Olof Stenlund, Transportstyrelsen. Så långt Transportstyrelsen men nu undrar man naturligtvis hur dessa nya körkortsregler påverkar tillströmningen av unga BMW-ägare till vår klubb? Hur många BMW-modeller har man att välja på under 47,6 hk? Som vanligt måste man ju reagera på EU:s logik. Tror de på fullt allvar att en 18-årig i en bil med 500 hk är mindre olycksbenägen? En sådan får en 18-åring framföra, 18-åringen får också rösta på politiker och därmed byråkrater som hittar på sådant här, en 18-åring får dock inte handla på Systembolaget, då måste 20-årsgränsen ha passerats, men väl inmundiga alkoholhaltiga drycker på krog/restaurang. Åter igen, var finns logiken? Hagen Hopp ML 2650962 34 BUMSEN 2 – 2012 Snart är det äntligen dags att ta fram motorcykeln och ta den första åkturen för året. Innan man gör det är det klokt att tänka till. Batteriet har laddats ur under vintern men hur är det t.ex. med däckstrycket samt mönsterdjupet. En bra investering är att byta däck innan mönstret blir för dåligt. För egen del ser jag däckskostnaden som en extra försäkringspremie och byter däck innan mönstret närmar sig vad som är olagligt. Väl ute bland bilarna bör man ta det försiktigt. Innan sopmaskinerna varit ute och de första vårregnen spolat bort allt löst grus på vägen gäller det att ta det försiktigt. Håll blicken långt fram och se upp med grus så att ni inte åker av. Då det var ett tag sedan motorcyklarna sågs i trafiken är det många bilister som är ovana att se oss. Några av oss kör alldeles för fort vilket gör att bilisterna har svårt att bedöma avståndet i tid. En stor del av premien går idag till personskador, vilka tyvärr har ökat de senaste åren. Bolagen får sätta av allt mer av premien för att betala dessa dyra skador. Just nu har vi en personskada hos en ung motorcyklist som kostar If drygt sju miljoner kronor. Den skadelidande skall ha inkomst fram till sin pension vilket innebär många år. Hjälp oss att hålla denna kostnad nere. De flesta skador som inträffar beror inte på motorcykeln utan gubben som sitter på. Förvissa dig därför om att även du är i god form för att ge dig ut i trafiken. BMW klubben och SMC gör här ett jättejobb som bjuder in till olika avrostningsövningar. Missa inte tillfället att delta i dessa. Det finns inga idrottsstjärnor som skulle komma på tanken att inte träna och varför skulle just vi göra detta. Vi är en oskyddad grupp och därför är det extra viktigt att vi är i form när vi färdas på vår hoj. Det är betydligt trevligare att öva på ett inhägnat område än att göra det i trafiken. Hur många av oss har testat bromsarna och eventuell ABS? Att göra det på till och med löst underlag är helt odramatiskt när man gjort det några gånger. Flera av oss måste lära bort ett ryggmärgsbeteende där vi lärde oss att släppa bromsen strax innan hjulen låser sig, detta gäller inte längre. När det gäller inhägnat tävlingsområde gäller normalt inte försäkringen men här har If gjort ett undantag. Kravet är dock att övningen avser broms- och kurvteknik och att den sker i samverkan med SMC eller BMW klubben. Det är de vanliga självriskerna som gäller. Jag håller nu tummarna för att så många som möjligt deltar i någon form av avrostningsövning och att ni därefter tar det försiktigt. När den där soliga helgen infaller och mängder med motorcyklister är ute och kör brukar jag ta det extra försiktigt. Då brukar jag undvika de mest populära vägarna just med tanke på att jag möter en massa ovana motorcyklister. Självklart har drygt 30 år som försäkringsman gjort att jag tänker litet annorlunda men det kan också bero på att jag sett vad som sker. Låt oss tillsammans hjälpa till att få en olycksfri vår – och njut. Thomas Selldén ML 2652195 Ansvarig för BMW Märkesförsäkring