Tidningen Energi 1
ÖKAT INTRESSE FÖR FJÄRRKYLA I SUNDSVALL Efter tre
års utbyggnad har Sundsvalls fjärrkylenät successivt växt till sig och kundintresset ökar, även om det kräver tålamod i säljarbetet. Runt hörnet står ett genombrott med att få igång en produktionslösning genom frikyla från stadens grundvattenås. TEXT: FREDRIK MÅRTENSSON FOTO: OLLE MELKERHED D 52 NR 2 2023 TIDNINGEN ENERGI et var 2020 som Sundsvall Energi inledde sin nätutbyggnad av fjärrkyla med en investering på 110 miljoner kronor i en första etapp. Nu har fjärrkylenätet hunnit bli cirka 2 kilometer långt med 15 anslutna fastigheter, och i sommar läggs ledningar för fullt på Esplanaden, en av Den övergripande erfarenheten från projektets första år kan te sig aningen dyster: allt tar längre tid än planerat. Men samtidigt tuffar utbyggnaden på, kundintresset ökar och Sundsvall Energi har funnit en lämplig affärsmodell. En stor del av säljarbetet bygger på riktade kundkontakter. Sundsvall Energi har avstått från stora kampanjer. – Tålamod är viktigt och nu vet vi att det kan vara paradgatorna i den pampiga stenstaden som löper i nordsydlig riktning genom centrum. – Det är klart att kundernas behov styr var vi lägger fjärrkylan men det är också en karta som vi hela tiden utvecklar, säger Fredrik Ekwurtzel affärsutvecklingschef på Sundsvall Energi. – Fastigheter byter ägare, nya ägare kan ha andra planer. Eller vi ansluter en fastighet och får en nöjd kund som vill ansluta fler i en annan del av stan. Men även samordningen inom kommunkoncernen kan påverka. – Här på Esplanaden kan vi samverka när kommunen gräver för en ny gång och cykelväg. Så det är en balansakt: vart ska vi gå härnäst? Det kräver en bra dialog mellan kommunen och Sundsvall Energi och det tycker jag att vi byggt upp. Från Esplanaden breder Sundsvalls centrum med stora fastigheter ut sig mot väst och öst. Pengar fanns det gott om när stan skulle byggas upp igen efter jättebranden 1888. Stenstaden ses allmänt som det nordligaste exemplet i Europa på en stadsmiljö av kontinentalt snitt och det är i den unika miljön som Sundsvall Energi gräver för kyla. – Just att det grävs har betydelse för att väcka nyfikenhet. Ju mer vi gräver, desto större intresse ser vi, säger Fredrik Ekwurtzel. – Ju mer vi gräver, desto större intresse ser vi. Fredrik Ekwurtzel, affärs utvecklingschef, Sundsvall Energi perioder när vi inte får in nya kunder, men så släpper det plötsligt. – Ett forum där vi lyft fjärrkylan regelbundet är i den lokala tidningen, Byggplats Sundsvall. Artiklarna har gett en grund för att även kunna lyfta fram fjärrkyla i andra sammanhang som när vi haft prisdialogträffar med våra fjärrvärmekunder. T ydlighet och att finnas som stöd inom bestämda gränser har varit viktigt i kundkontakterna. – Många vet väldigt lite om fjärrkyla. Vi ser ett behov av att hjälpa till med råd, inte minst gäller det vad som kan krävas som kund för att bygga om sekundär system i fastigheten. Samtidigt behöver vi vara tydliga med en avgränsning kring ansvaret för respektive parter. Vi är gärna behjälpliga med rådgivning men kan inte lösa alla utmaningar, säger Fredrik Ekwurtzel. Även samordningen med värmedelen måste fungera. – Vi har två projektledare som jobbar med anslutning av både värme och kyla och där når vi taket ibland för vad vi klarar och måste säga nej till förfrågningar periodvis, exempelvis nu under våren. Likaså går försäljningsleden lite i perioder där vi kan fokusera mer eller mindre på de olika delarna periodvis. Inriktningen har hela tiden varit att ha en produktionsanläggning som pumpar upp grundvatten på 7–9