Tidningen Energi 1
EU TUFFARE MÅL INOM UTSLÄPPSHANDELN Efter många t
urer har EUparla mentet och ministerrådet nu slutgiltigt klubbat igenom en rad skärpningar av utsläppshandeln. Nu ska även sjöfart och flyg ingå i systemet och ett separat system för byggnadsuppvärmning och vägtransporter införs. E Ubesluten har duggat tätt under våren som en följd av det så kallade Fit for 55paketet, där målet är att minska EUländernas koldioxidutsläpp med 55 procent mellan 1990 till 2045. Den 19 april röstade EUparlamentet igenom en rad skärpningar av utsläppshandeln i linje med de överenskommelser som man tidigare gjort med EU:s medlemsländer. Och nån vecka senare röstade även ministerrådet igenom de skarpare kraven. Det innebär att koldioxidmålet nu skärps avsevärt: utsläppen ska minska med 62 procent fram till 2030 jämfört med 2005 års nivåer. Det tidigare målet var 43 procent. Samtidigt ska de kostnadsfria utsläppsrätterna successivt fasas ut mellan 2026 och 2034. Koldioxidtullar införs successivt För att förhindra att vissa tunga industrisektorer ska drabbas av de hårdare utsläppskraven införs så kallade koldioxidtullar, eller gränsjusteringsmekanism för koldioxid (CBAM) som det formellt heter. På så sätt ska europeiska företag som ställer om snabbt skyddas mot oschysst konkurrens, är tanken. Det gäller företag inom järn, stål, cement, aluminium, gödsel, el och väte. Redan från och med i höst ska importörer av koldioxidintensiva varor börja rapportera in volymer för att så småningom betala en koldioxidavgift som är kopplad till EU:s koldioxidpriser. Ett separat utsläppshandelssystem för byggnadsuppvärmning och vägtransporter, ETS2, införs också från 2027. Från 2024 införs också en rapporteringsplikt för utsläppen från all avfallsförbränning inom EU med sikte på att de ska inklude62 NR 2 2023 TIDNINGEN ENERGI EUparlamentet i Strasbourg. ras från 2028. För bioenergianläggningar införs också en 95procentsregel som innebär att de som använder mer bioenergi än 95 procent inte längre omfattas av utsläppshandeln eller rätten till fri tilldelning av utsläppsrätter. Sjöfart och flyg ingår Nu ska även sjöfarten – alla fartyg över 5 000 bruttoton – ingå i utsläppshandelssystemet med infasning 2024–2026. Även fartygens metan och kväveoxidustläpp ska omfattas från 2026. Inom flygsektorn väntar också förändringar. Tilldelningen av gratis utsläppsrätter ska fasas ut senast 2026. EU:s mål är att avancerade biobränslen och elektrobränslen ska ta över allt mer som bränsle. EU inför nu också en social klimatfond vars syfte är att göra klimatomställningen mer rättvis och inkluderande. Fonden ska främst rikta sig till enskilda hushåll och småföretag och ska huvudsakligen finansieras genom auktion av utsläppsrätter. Den svenska regeringen har redan skickat ut ett remissförslag med förslag till merparten av den lagstiftning som behövs för att genomföra det reviderade utsläppshandelsdirektivet. Avsikten är att den svenska genomförandelagstiftningen ska finnas på plats redan i januari 2024. JOHAN WICKSTRÖM FOTO: SHUTTERSTOCK