Bumsen Nr 5 1
I FÄDERNES SPÅR TOURING PÅ SNÄV BUDGET I SIN FARS
HJULSPÅR FAMILJEROMANTISKT ÅTERTÅG Hans far åkte på sin lilla Puch under 50-talet till Sverige. Nu valde Arnulf att själv köra pappas långa resa. Följ med på en mycket speciell och fin resa. TEXT & FOTO: ARNULF VON ZEDTWITZ-LIEBENSTEIN A 16 rne, min far, åkte som ung student till Sverige för att sommarjobba. Han körde från Wien till Stockholm på en Puch FT 250. Det var sommaren 1952 och han hade knappt med pengar. Under ett års tid har jag gått och funderat på hur det måste ha känts för honom då. Därför beslutade jag mig för att nu, sommaren 2018, köra samma sträcka som han en gång körde. Nu är jag hemma i Sverige igen efter en underbar resa i fars hjulspår som gick genom tre länder Österrike, Tyskland och Sverige. Idag kör jag en BMW R1200 GS 2015 års modell. Då körde far som sagt en Puch FT 250 (se bild). Tanken med resan var att uppleva det min far gjorde för 66 år sedan då han var 20 år gammal. Jag ville se hur han hade det den där sommaren 1952 och uppleva samma saker så långt som möjligt. Min tanke med att försöka återskapa en så liknade resa som min far gjorde krävde planering och budget. Förutsättningarna ville jag ha så lika som möjligt hans förutsättningar på 50-talet. En övernattning fick inte överstiga 55 EUR, helst skulle den landa på 45 EUR per natt inkl frukost. Vid flera tillfällen fungerade det bra, men inte alltid. Lunch varje dag fick bli en burk tonfisk, mandlar och en näve russin. Oftast blev det samma sak till middag. Ett undantag blev det dock på färjan mellan Travemünde och Trelleborg när jag hade tillryggalagt större delen av färden. Och vilket undantag! Captains summer Buffé. Hur gick körningen då undrar ni säkert nu. Den gick till största del bra, det var helt underbart att åka i lugnt tempo genom Österrike, Tyskland och Sverige. Jag höll en hastighet mellan 80 till 100 km/h beroende på väg och väderlek. Bundesstrasse (som våra landsvägar) i Österrike och Tyskland håller hög kvalitet och landskapet är mycket vackert. Att kunna åka i fars hjulspår och att få leva sig in i hur hans resa till Sverige en gång måste ha sett ut var en viktig upplevelse för mig. Vad tänkte han på när han satt där i sadeln och rullade allt närmre Sverige och Stockholm? Väderförhållandena är svåra att påverka under resans gång. Känslan när jag behövde ta av och på regnstället fyra gånger under en regnig eftermiddag är ansträngande. Jag vet från mina farbröder att min far använde en gummikappa mot regnet på sin tid. Undrar just hur en sådan gummikappa ser ut? Det var också uttröttande att köra genom Tyskland i sommarhettan. Det