Tidningen Kosmetik 1
Hudterapeut. Jeminah Sairowua. Digitalbeauty. #HU
DTERAPEUT DÅ OCH NU Hudterapeuten Johanna Lind Bagge höll en intressant föreläsning, om hur hudterapeutyrket och hudvården har förändrats. – 1900-talet var hudvårdsprodukternas gyllene explosion då de blev tillgängliga för alla kvinnor och inte bara de rikaste. Men det var först på 1990talet som AHA-syror introducerades och därefter C-vitamin som man såg hade stor effekt på huden. Under 1990-talet fanns det endast några få stora hudvårdsmärken och hudvårdssalonger hade oftast samma märken. – Hudvården kändes trygg och den upplevdes inte som en ”djungel” som den kanske gör i dag. Man gick till en hudvårdssalong för att köpa rätt hudvårdsprodukt. I dag väljer många hudterapeuter att arbeta med flera märken. – I och med att det finns många bra hudvårdsmärken på marknaden är relationen och distributörens helhetskoncept för salongsägaren extra viktig. Vad gäller hudvårdsrutinen går vi mot en allt mer okomplicerad rutin. – Vi använder färre produkter med högre koncentration. Kvalité går före kvantitet. Sett till behandlingar har mycket förändrats. Förr användes klassiska ”hands on” behandlingar med skonsamma produkter och portömning var ett måste. Nu syns en mängd nya behandlingar, särskilt inom apparaturområdet, och många salonger erbjuder ett helhetskoncept för ansikte, kropp, naglar, makeup och hår. – Hudterapeuter gör alltfler avancerade behandlingar. Populärt är det som ger snabba resultat, quick-fix. Man vill också skräddarsy behandlingar och inte ha det som ”alla andra har”. Kroppsbehandlingar är något som kommer. Redan nu erbjuds olika former i världens alla hörn. Sångaren och låtskrivaren Mirjam Bryant blev intervjuad om vad skönhet betyder för henne. Dessutom fångade hon publiken då hon sjöng SvenBertil Taubes ”Ett sista glas”. #BASECAMP FOUNDATION Johanna Lind Bagge. – För många utländska kvinnor och män är kroppsbehandlingar inte något främmande och nytt. Det tillhör vardagen på ett sätt som det inte gör i Sverige än. Johanna Lind Bagge ser också att avkoppling kommer att innebära skönhetsvård. – Allt som hjälper oss att sova, ger oss avkoppling från mobilen och som kan ge oss sinnlig njutning är bra för huden. Hon lyfter även hur skönheten kommer inifrån. – Bra kost och komplettering med kostillskott och vitaminer är ett måste. 2019 spår Johanna Lind Bagge bli ett år då tekniken tar över skönhetsvärlden. – Marknaden kommer att explodera med nya rollers och andra hudverktyg för hemmabruk. Tidigare gick man på salong och fick behandling med dessa ansiktsverktyg som ska förnya huden. – Vi ser många olika roller för ansiktet, som dema-, jade- och dryrollers. Tidigare gick man på salong och fick behandling med dessa ansiktsverktyg som ska förnya huden. Vi kommer att märka att marknaden kommer att explodera med nya rollers och andra hudverktyg för hemmabruk. Ytterligare starka trender som Johanna belyser för i år är mer avskalade hudvårdsrutiner, naturliga produkter och koncentrerade essencer. – Det är mycket vi har att se framemot. Basecamp Foudation arbetar bland annat med att förbättra kvinnors levnadsförhållanden i Maasai Mara, Kenya. Sedan tio år tillbaka stödjer Dermarome detta arbete genom att årligen skänka pengar. Dessutom gick alla intäkter i form av biljettförsäljningen från #empoweredbybeauty till Basecamp Foundation. På plats var Jeminah Sairowua, projektledare Basecamp Maasai Brand. Hennes främsta roll är att ansvara för de övergripande dagliga aktiviteterna i Basecamp Masai Brand Project, som ger Masaikvinnor möjligheten att producera och sälja traditionella pärlhantverk på den globala marknaden. – För Masai kvinnorna som arbetar där representerar detta pärlhantverk en möjlighet att skapa en bättre framtid för sig själva, deras barn, familjer och gemensamma samhälle, sade Jeminah. #DIGITALBEAUTY Alexandra Vult von Steyern, som är kommersiell chef för Eleven och Nordicfeel, talade bland annat om vilka digitala utmaningar många företag ställs inför för att fånga dagens konsumenter. – Det är en svår uppgift att med en digital tjänst erbjuda samma personliga och relevanta service som en butikssäljare. Med det som händer nu är oerhört spännande. Med hjälp av avancerad teknik och data skapas digitala shoppingupplevelser. I dag kan konsumenter testa både dofter och makeup med hjälp av AI, Artificial Intelligens. Alexandra Vult von Steyern. Kosmetik 2 2019 55