WE 1
VÄRDEOPTIMERAD TILLGÅNGSSTYRNING | 2:2014 SCA:S M
YCKET GODA ERFARENHETER »SCA utvärderade möjligheten att outsourca sitt underhåll. Valet stod mellan outsourcing, stand-alone, det vill säga vi bibehåller de organisationer vi har men med ett fördjupat samarbete, eller så skapar vi en ny fristående underhållsorganisation med närunderhåll och gemensamma resurser«, förklarar Trond Normann, underhållschef på SCA Östrand. SCA:s enheter hade unika möjligheter i form av geografisk närhet och stordriftsfördelar. Ett års utredningsarbete visade att outsourcing innebar lägre besparingar än de interna alternativen. Dessutom riskerade en kraftig bemanningsreduktion att äventyra möjligheterna att nå produktions- och underhållsmålen. Valet föll slutligen på att starta SCA Underhåll. »Vi fick ett uppdrag att skapa den nya organisationen, reducera underhållskostnaden med 100 Mkr per år och reducera bemanningen med 100 personer«, förklarar Trond Norrman. Målet för SCA Underhåll är att arbeta för en störningsfri produktion vid de enheter som ingår genom att leverera en driftsäkerhet av världsklass, som stödjer industriernas strategier. I december 2011 bildades SCA Underhåll. Driften har driftsäkerhetsansvaret och beslutar vad, när och hur när det gäller förebyggande underhåll (FU). Från den traditionella underhållsorganisationen inom SCA Underhåll beställs sedan I december 2011 bildades SCA Underhåll. OPERATÖRSUNDERHÅLL PÅ STORA ENSO NYMÖLLA Stora Enso Nymölla bruk har valt att arbeta med operatörsunderhåll, specialistunderhåll och förbättringsgrupper. Det ursprungliga målet år 2006 var att en tredjedel av underhållet sex år senare skulle utföras av driftsorganisationen och att effektiviteten på fabriken skulle ha höjts till världsklass på varje anläggning. Det innebar en sänkning med 23 procent. Allt förebyggande och avhjälpande underhåll, där operatören är lämpligast som utförare, ska vara operatörsunderhåll. »Vår målsättning var att ta tillvara operatörernas erfarenhet och kompetens, liksom det faktum att de finns nära utrustningen dygnet runt. Vi ville ge operatören mer möjlighet att hitta problem tidigt för att optimera resultatet. Vi ville också möjliggöra tidigare underhållsinsatser genom att operatörer tilldelas lämpliga avhjälpande underhållsuppgifter. Vi strävade efter att optimera arbetsmiljö, arbetsplats, arbetsmetoder och processer genom att ge goda möjligheter för operatörerna att involveras i ett kreativt förbättringsarbete, avseende utrustning och arbetsplats. Operatörerna ska självständigt kunna ta beslut och utföra åtgärder inom deras utökade kompetensområde«, förklarar Peter Henrysson, produktivitetsutvecklare på Stora Enso Nymölla och fortsätter: »Vi handplockade människor som är tekniskt kunniga på de olika skiften och vi kompletterade deras kompetenser med riktade utbildningar. Dessa personer fick en helt ny roll och de har tagit bort många kostnader och ökat tillgängligheten.« Resultaten uteblev inte. »Cirka 20 procent av det underhåll som utfördes av underhållspersonal år 2006 utfördes av operatörer år 2013. Tillgängligheten bibehölls och blev ibland till och med högre, trots att bruket samtidigt fick betydligt mindre resurser och budget för underhåll av maskinerna, som en följd av ett stort besparingsarbete på Stora Enso Nymölla«, förklarar Peter Henrysson. »Vi uppnådde ett ökat samarbete och förståelse mellan personal från drift och personal från underhåll. Vi skapade ökad trivsel och motivation hos en del mycket inspirerade personer som tidigare varit understimulerade. Så man kan säga att detta samtidigt har varit ett motivationsprojekt.« resurser och denna har också ansvar för fabriksstandarden och för gemensamma anläggningar. Inom SCA Underhåll finns också kundansvariga med närvaro i ledningsgrupperna. »Antalet arbetsorder har ökat, leveranssäkerheten är numera 80 procent och antalet entreprenörstimmar har minskat«, säger Trond Normann, som nämner fem framgångsfaktorer bakom den lyckade satsningen: Ett starkt stöd från fabriksledningen, driftsäkerhetspyramiden i standarden ssg 2001, kundernas tuffa marknadsläge, medarbetarskap och ledarskap samt den tydliga och snäva tidsramen. Närmast ska nu SCA Underhåll erbjuda sina tjänster även till andra enheter inom SCA Forest Products liksom till externa kunder, samt fortsätta arbetet med benchmarking via verktyget ssg benchmark. Nymöllas satsning blir också ett motivationsprojekt. 13