WE 1
UTBLICK | 2:2014 Kompetensutveckling – ständig fö
rbättring Parallellt utbildades och finslipades hela personalen i Lean-tänkande. »Operatörerna liksom underhållspersonalen hade kompetens för att underhålla maskinerna, men vi var för dåliga på att efterfråga deras kompetens. Samtidigt fanns behov av att ytterligare förstärka den tekniska kompetensen hos underhållspersonalen, i form av tekniska utbildningar och management inom underhåll. Med en organisation som fokuserar på underhåll behöver du jobba med kompetensfrågorna på ett annat sätt«, säger Jerry Johansson. Förrådet och IT sågs över Även förrådsverksamheten har effektiviserats, liksom IT-systemen. »Vi har samma maskinpark världen över inom Scania och vår dröm är att koppla samman databaserna, så att vi kan få insyn i och tillgång till vad som finns i övriga fabriker. Stora, tunga, kritiska reservdelar Jerry Johansson vid Scanias fabrik i São Bernardo do Campo i Brasilien blev utsedd till Årets Underhållschef 2014 av Swedish Asset Management Society (SAMS). behöver vi faktiskt bara ha en av. Efter ett par tre dagars transport, så har vi komponenten här. Men för detta krävs ett nytt gemensamt underhållssystem , som nu faktiskt är på väg att implementeras i hela Scania«, säger Jerry Johansson. BRASILIEN Hög nyttjandegrad Idag arbetar produktion och underhåll mycket nära varandra i Sao Bernardo. »Vi har en bra kommunikation och kontroll på de mest kritiska funktionerna i maskinerna. Operatörer och underhållsfolk arbetar ihop med underhåll, de tränar, byter komponenter, rengör, kontrollerar, skriver dokument och godkänner instruktioner tillsammans. Men det absolut viktigaste är att vi har en ledning i produktionen, som också efterfrågar bra underhåll och som förstår produktionens ansvar i processen. Det är nödvändigt.« Underhållet i São Bernardo do Campo har nu nått ett tillförlitligt normalläge. »Vi har gått från en nyttjandegrad på 65 till 91-95 procent i våra flöden. Vi har ett väl fungerande underhåll med stabila och fungerande underhållsplaner på lång sikt. Genom de arbetssätt som vi har infört vet vi att vi inte kommer att falla tillbaka till det tidigare läget. Nu diskuterar vi istället om det är lönsamt att lyfta verksamheten ytterligare en nivå eller om den nivå som vi har idag är tillräckligt bra«, säger Jerry Johansson. Många utmaningar För utmaningar finns även framöver. »En stor sådan är hur vi kan göra samma arbete som idag, men med mindre resurser. En annan utmaning är att bli ännu bättre på allt vi gör. Vi är bra idag, men inte tillräckligt bra. Vi kan till exempel öka vårt fokus på kvalitetsfrågor, inte minst när det gäller underhållet. Nästa steg i vårt underhållsarbete blir därför att arbeta vidare med implementeringar av TMP och ’worldclass maintenance’, liksom att få arbetssättet cementerat i väggarna«, säger Jerry Johansson. Ytterligare en utmaning är kompetenssäkring av ledarna. »Ju mer jag jobbar med underhåll och ju mer jag jobbar med människor, desto mer inser jag hur otroligt viktigt det är att ledarskapet är tydligt och att det styr mot tydliga mål«, slutar Jerry Johansson. 41