Svensk Golf 1
Då och då dyker ensamma strörenar upp på banan. E
n blev särskilt uppmärksammad för några år sedan, då den bosatte sig på banan och kunde lägga sig på en utslagsmatta på rangen och, som en fyrbent pro, studera den som slog på mattan intill. – Den följde också med en del rundor. En gång, just på tredje hålet på gula slingan, skyndade den sig före över bron och la sig på andra sidan och väntade in oss, skrattar Torbjörn Johansson. För många greenfeegäster är det givetvis exotiskt. Jodå, de har även haft björn på banan. Banan är varierande. Den blå slingan är äldst, medellång och lite öppnare än den gula slingan som är mer skogsbana och rätt kuperad och kräver att man tänker golf. Den röda slingan är näst äldst och lite flackare och längre. Torbjörn kommer från konfektionsbranschen. Det märks när man kliver in i klubbhuset där klubben själv driver shopen och har ökat omsättningen rejält på den biten. Vi pratar om att både golfen och samhället förändras. – De krav och önskemål som jag hade när jag var 25 år är helt annorlunda än de krav och önskemål den som är 25 år idag har. Nu är det större valfrihet i allt. Vi försöker anpassa oss, men självklart innebär samhällsförändringar även förändringar inom golfen. 25-åringen idag vill ha valfriheten. Vad får det för påverkan på oss? Hur man bokar tider? Vilka typer av medlemskap behövs? Han ler och konstaterar: – Det enda som är konstant är förändring. PÅ PITEÅ GOLFKLUBB RÅDER en konstant förändring. Klubben, med motorn Ulf Åberg som ett nav, brukar ofta beskrivas som en framgångsklubb. Alltid nya idéer och en ekonomi som, nästan oavsett boom eller kris i övriga Golfsverige, visar en miljon kronor i vinst på sista raden. Ett eget kapital på 13 miljoner kronor säger det mesta. Pengarna har investerats i utbyggnationer och nybyggnationer och ambitioSOLKUSTEN Soligast i Sverige är, faktiskt, många gånger banorna längs Norrlandskusten. Jo, de ljusa nätterna spelar in. MÅNGFALD Torbjörn Johansson, vd på Skellefteå GK, har både medlemmar och en och annan ren på banan. nen ”Norrlands bästa golfanläggning” känns inte främmande. Ett eget hotell med 80 bäddar, enkelt men funktionellt, intill klubbhuset lockar många. Ulf Åberg kliver av en traktor när vi kommer. Jeansen är skitiga och trasiga och han är svettig och inte direkt urtypen för chefen på en golfklubb. – Äh, jag gillar att jobba fysiskt också. Ärligt talat, jag har jobbat som en idiot här i 25 år, men det har varit väldigt roligt. Nu har vi 10-11 årsanställda och 35-40 på sommaren, säger han. Han pekar mot senaste satsningen: – Vi köpte lite mark för att utveckla. Det blev fyra tennisbanor, två padelbanor, en hall för multisport och bra lekmöjligheter för barn. Det handlar om att få folk hit. På sommaren kommer hela familjer där någon spelar golf medan de andra gör annat. Restaurangen är en av Piteås populäraste lunchrestauranger, vi snittar 170 lunch