Svensk Golf 1
ANNONS VICE GOLF EN TYSK GOLFDRÖM BLEV SANN EN LI
TEN TYSK STARTUP HAR REVOLUTIONERAT HELA GOLFMARKNADEN. MED FLERFALDIGT PRISBELÖNTA GOLFBOLLAR AV HÖGSTA KVALITET ÄR VICE GOLF SJÄLVA SINNEBILDEN AV EN UNG OCH MODERN LIVSSTIL I GOLFVÄRDEN – OCH LEDER HELA BRANSCHEN IN I FRAMTIDEN. A llt började för några år sedan i München, kanske mest känt för Oktoberfest, BMW och FC Bayern München. Ingo Düllmann och Rainer Stöckl var utbildade jurister, nyss fyllda 30 år och redo att ta sig an sina karriärer som framgångsrika advokater. På sin fritid brukade de spela golf, trots att de inte riktigt gillade sportens gamla insnöade och elitistiska stil – och de orimliga priserna på utrustning. Man kan säga att deras golfverklighet inte matchade den livsstil de såg framför sig som representanter för en ung och framgångsrik generation. De hittade ett sätt att lösa sina problem genom att grunda ett eget företag i stället för att fortsätta som advokater. De satte upp höga mål för Vice Golf – det skulle transformera golfen till en modern, hipp och cool sport. Det som föddes som en djärv idé med dåliga odds tog snabbt formen av en realistisk och genomförbar uppgift – och fungerade som ett exempel på hur en hel bransch kan transformeras. Med Vice Golfs fokus på onlineförsäljning kan moderna golfkunder nu smidigt köpa Vice Golf-bollar i onlinebutiken utan att gå hemifrån. Vice Golf erbjuder premiumbollar som kan designas individuellt och är tillgängliga i pigga färgvariationer som NEON LIME och NEON RED samt snygga tillbehör som levereras hem till dörren. Det här gör att man kan sälja bollarna till betydligt bättre priser eftersom man eliminerat extrakostnaderna för mellanhänder och dyra sponsorkontrakt – vilket normalt tas ur golfkonsumenternas fi ckor. Det låter kanske som att företaget haft en snabb och enkel väg till toppen – men det har inte alltid varit så enkelt för de två grundarna och deras team av detaljfokuserade tekniker, designers och marknadsförare. Trots att de nu uppnått en position där de har möjlighet att fortsätta arbeta med det de gillar mest har de fått utstå en hel del spott och spe under resans gång. Men, ”det som inte dödar dig gör dig starkare”: Efter en mycket stressig period, fylld med otaliga sömnlösa nätter, har teamet nu skapat ett kundvänligt distributionssystem och säljer förstklassiga golfbollar som fl era gånger har fått den åtråvärda Goldutmärkelsen i Golf Digest. Hela golfvärlden hyllar nu unisont det lilla företaget som förverkligade den amerikanska drömmen genom att karva ut en egen nisch på golfmarknaden. Den blixtsnabba globala utvecklingen för Vice Golf som varumärke samt de internationella utmärkelser de fått av oberoende institutioner bevisar att många människor idag har en passion för sin golf – förutsatt att de kan fortsätta identifi era sig med värderingar och attityder hos företag som Vice Golf. www.vicegolf.com THE VICE WAY INNEBÄR INGA MELLANHÄNDER UNIK DESIGN SOFISTIKERAD TEKNOLOGI HALVA PRISET