MISTRA DIGITAL FOREST ÅRSRAPPORT 2020 1
DIGITAL KOMPETENS ”Vi kommer göra fler fel än någ
onsin – tack vare utbildningen” Mycket nytt, frustration, insikter – och helt nödvändig. Det är ord som Lisa Nilsson, IT-chef på Holmen Skog, använder för att summera den utbildning företagets ledningsgrupp gick under 2020 för att öka sin kunskap kring digitalisering. ”Idag är vi bättre på att börja göra och tänka samtidigt istället för att förbli tänkande”, säger hon. Det är bråttom. Det kommer att hända fortare än vad man tror – därför är det en fördel ju tidigare man börjar sin process mot en digital transformation. Att som företag ta klivet in i en digital transformation handlar dock inte om att vara snabbast, det handlar om att bygga en verksamhet som är snabb på att reagera på förändringar. Det menar Lars Öbrand, lektor i informatik och den som har lett utbildningen, som tagits fram av Swedish Center for Digital Innovation (SCDI) vid institutionen för informatik på Umeå universitet, med Holmen Skogs ledningsgrupp. – Jag tycker att det var ett mycket klokt beslut av ledningsgruppen att initiera denna utbildning. För att lyckas med en digital transformation krävs att alla viktiga beslutsfattare förstår sammanhanget och ser fördelar med förändringarna, säger han och fortsätter: – Digitala möjligheter innebär att vissa kommer få mer makt och vissa mindre, vilket kan göra att det blir känslomässigt. För att kunna förlika sig med tanken att det kommer att bli annorlunda måste en sådan process få ta tid. ”Det kommer aldrig att gå” Utbildningen, som var helt anpassad efter Holmens behov, bestod av fem halvdagstillfällen. Med målet att komma vidare i framtagandet av en digital strategi för framtiden har ledningsgruppen fått reflektera över vad digital transformation innebär för ett företag som Holmen, vilka förmågor de behöver ha och vilka strategiska steg som de måste ta för att komma vidare. – Många nya tankebanor öppnades hos gruppen under utbildningen men halvvägs kändes det jättejobbigt och att det här kommer aldrig att gå, säger Lisa Nilsson och fortsätter: – Frustrationen insåg vi alla var en naturlig del av processen men framåt hösten började saker och ting klarna. Idag agerar vi helt klart annorlunda i vardagen, till exempel är vi snabbare på att fånga, reagera och agera på olika grejer. Fler projekt kring digitalisering Lisa Nilsson ser utbildningen som en viktig del i deras resa framåt för att bli ett mer innovativt företag. Under det kommande året kommer de också att starta fler projekt kring digitalisering och digital transformation. – Vi kommer att göra fler fel det här året än vad vi tidigare gjort tack vare att utbildningen har utmanat oss att bli bättre på att omvandla tanke till ord och handling, säger hon. – Att genomföra utbildningen med dessa kloka och ambitiösa personer har varit fantastiskt kul. Jag ser fram emot att arbeta vidare med hur den kan bli användbar för fler företag, avslutar Lars Öbrand. Studenter fick sommarjobb på Holmen Det ena ledde till det andra. Så var fallet när Holmen blev med sommaranställda studenter som en följd av ett studentarbete. Ett arbete som utförts under en kurs i digital innovation på Umeå universitet i samarbete med Holmen inom ramen för Mistra Digital Forest. – Efter redovisningen av studentarbetet kom en student fram till mig och frågade om vi hade sommarprojekt för studenter. Det ledde till att vi satte igång två projekt för sex studenter – ett om kundkännedom och ett om digitala ekosystem, säger Lisa Nilsson, IT-chef på Holmen Skog och tillägger: – En oväntad behållning av detta sommarjobb var att vi i ledningsgruppen blev hjälpta av studenternas redovisningar att få bitarna att falla på plats i den utbildning som vi samtidigt genomgick – det var som att polletten föll ner där och då! Digital Forest Academy – koncept för utbildningspaket inom digitalisering – Vi ser ett tydligt behov av utbildning för att skogsföretagen ska kunna förstå och tillvarata digitaliseringens möjligheter och vad det kan medföra i form av möjliga transformationer i det framväxande digitala ekosystemet, säger Erik Willén som leder projektet Digital Forest Academy. Projektet syftar till att medverkande skogsföretag i Mistra Digital Forest ska kunna dra praktisk nytta av digitaliseringen i sin verksamhet. Målet med initiativet är att utarbeta ett utbildningsinnehåll, i form av ett grundkoncept där olika utbildningar samlas på programmets webb, som sedan kan sjösättas med hjälp av separat finansiering från en extern finansiär eller skogsföretagen själva. Under hösten 2020 har programmets företag fått besvara en enkät om deras utbildningsbehov inom digitalisering vars resultat är tänkt att ligga till grund för framtagandet av utbildningar. 9