Tidningen Energi 1
Tema Kompetens Här blir de elbolagets ambassadöre
r Hur når vi ut till nyanlända och andra som befinner sig långt från arbetsmarknaden? På Sundsvalls Elnät är lösningen att ge de anställda utbildning och göra dem till ambassadörer för företaget. TEXT & FOTO: ELIN FELLERS Energiföretagen Sverige Peter Högdahl, Victoria Rosengren. Erika Gustavsson. Kristina Fem av Sundsvall elnäts medarbetare har samlats för ett morgon möte, när Kristina Lockner skriver ordet ’Beslut’ på tavlan i mötesrummet. Gruppen utbildas till att bli strategiska medarbetare – en viktig roll för Sundsvall elnät som vill utveckla sin personal, men också kompetensförsörja för framtiden. – Beslut kan låta stort, men vi måste vara medvetna om att vi fattar beslut hela tiden, i stort som smått. På en arbetsplats kan ett beslut tyckas väldigt stort och det är också lätt att gömma sig bakom det. Skjuta beslutet på någon 32 Tidningen ENERGI Nr 3 2018 annan, till exempel sin chef. Det som är viktigt nu är att få alla att känna att de ”äger sin vardag” och kan stärka sitt eget ansvarstagande. Det hela började 2017 då Sundsvalls kommun utlyste pengar för integrationsinsatser. Sundsvalls Elnät nappade och anlitade Kristina Lockner, konsult på Mittkompetens, som tillsammans med HRchefen Kristina Blombäck påbörjade projektet Integration av nyanlända på Sundsvalls Elnät. Målsättningen var att ta emot ny arbetskraft som i dagsläget befann sig långt från arbetsmarknaden. Tio medarbetare utsågs till så kallade strategiska medarbetare. Under hösten och våren har de träffats regelbundet för att lära sig mer om det svenska flyktingmottagande och öka förståelsen för att vara ny i ett land. Syftet har varit att förbättra introduktionen av nyanlända personer på arbetsplatsen. Kärnan i utbildningen har varit att stärka de strategiska medarbetarna, öka deras trygghet i sina yrkesroller och därmed bli bättre ambassadörer för företaget. Personlig utveckling Peter Högdahl, projektledare inom bredband, är en av de utvalda. Han