Tidningen Energi 1
Elfärjan Tycho Brahe har fått vänta längre än pla
nerat på laddning. Enligt Öresundskraft finns ingen väg tillbaka. Elbranschen redo att leverera Kustens elmarknad växer men hur snabbt den utvecklas är upp till sjöfarten, menar man på Öresundskraft som laddar Sveriges största elfärjor. ILLUSTRATION: KONGSBERG GROUP sjöfart ment av bättre bränsle, miljö och kostnadskontroll. In med elbilarna Electromobility for Shipping kopplar ihop sjöfarten med den landbaserade svenska elbilsindustrin. För ett år sedan initierade regeringen en ny forskningsmiljö tillsammans med den svenskkinesiska fordonsindustrin i Göteborg, en rad svenska universitet och RISE. Målet med miljardsatsningen är att göra Sverige ”världsledande inom elektromobilitet”. Det är till denna offensiva miljö som Svensk Sjöfarts initiativ ska kopplas. Myndigheterna måste med Läs mer Rapporten Elektrifiering av sjöfarten finns på Lighthouse. nu. Sjöfartens kompetenscenter Lighthouse har publicerat en förstudie om dagens förutsättningar för elfartyg. Förstudien innehåller en tekniköversikt över dagens utveckling och analyserar marknaden och parametrar som påverkar prestanda och kostnader. En generell konklusion är att myndigheterna nu måste på banan. – Det finns en stor vilja att kraftsamla kring maritim elektrifiering. Förstudien ska göra pusslet lättare att lägga, säger Åsa Burman, verksamhetschef för Lighthouse. Studien fångar upp industriaktörernas perspektiv samt vilka utmaningar som finns. Projektidéer och konkrets forskningsprojekt föreslås. – Vi har påbörjat arbetet för att förverkliga projektförslagen men det finns plats för fler aktörer, säger Andreas Kron, kommunikationsansvarig på Lighthouse. Nr 3 2018 Tidningen ENERGI 61 I Helsingborg initierades affären av HH Ferries som ville ha ström till sina elkonverterade färjor Tycho Brahe och Aurora. I skrivande stund är premiären fortfarande uppskjuten på grund av tekniska problem med laddningen. På Öresundskraft är man däremot inte orolig för att investeringen på 129 miljoner kronor för dragningen av elkablar ner till hamnen har gjorts i onödan. – Tvärtemot, det finns ingen väg tillbaka. Förr eller senare är de tekniska utmaningarna övervunna och då är vi redo att leverera, säger Anders Östlund, vd på Öresundskraft. Hur snabbt sjöfarten blir en elmarknad är inte upp till elbranschen, menar han. – Här måste sjöfarten ligga i framkant eventuellt med hjälp av myndigheterna. Vi är ändå övertygade om att kustens elektrifiering på sikt kommer att utgöra en tillväxtmöjlighet. Anders Östlund. FOTO: HH FERRIES