Tidningen Energi 1
Flytande elmarknad på autopilot Förarlösa spökske
pp kan bli den maritima elmarknadens katalysator när elektrifieringen går från passagerarfärjor till godstrafik. Om två år kan autonoma containerfartyg segla i Östersjön. Att de är eldrivna är en självklarhet. TEXT: MORTEN VALESTRAND Världens snabbaste teknikutveckling av elfartyg sker idag i Norden, på båda sidor av Sverige. Främst ligger fjärrstyrda containertransporter. Rederiernas drivkraft är kostnadsbesparingar och miljöförbättringar. Den finländska regeringen har autonoma fartyg som satsningsområde och har länge gett stora bidrag till forskningen. Målet är världens första större autonoma transportsystem i Östersjön senast 2025. Bland de 80talet aktörer som ska bidra till satsningen finns ABB och Wärtsilä. Mest entusiastisk är kanske RollsRoyce, en av världens främsta industrikoncern på automation. Nyligen invigde RollsRoyce ett testcenter för autonom sjöfart i Åbo. Ambitionen är att under 2020 ha ett kommersiellt fjärrstyrt fartyg i trafik i Östersjön. Testarena Norge ABB:s, Wärtsiläs och RollsRoyces maritima avdelningar finns också i Norge. Där har industrin, universiteten och myndigheterna bildat Norsk Forum for Autonome Skip (NFAS). Utanför Trondheim har man upprättat en gemensam testarena för autonoma elfartyg och i Ålesund längre söderut har Rolls Royce byggt en simulator. På ön Stord ligger Wärtsiläs eget testcenter där man bland annat har utvecklat sitt system för induktionsladdning. Skagerrak 2020 Mest hajpat är det autonoma elfartyget Yara Birkeland, ägt av gödselproducenten Yara och den statliga teknologikoncernen Kongsberg. 2020 ska det segla självständigt mellan två inomskärs industrihamnar med uppåt 150 containrar per resa. Det norska klassningssällskapet DNV GL har lanserat konceptet ReVolt, ett (ej byggt) autonomt batteri drivet containerfartyg. Syftet är att visa den ekonomiska nyttan för autonoma elfartyg. Kostnadseffektivt Enligt DNV GL blir energiförlusten i drivlinan endast 40 procent jämfört med 85 procent för traditionell dieseldrift. Då hela fartyget används till last kan livstidskostnaderna reduceras med över 250 miljoner kronor. Autonoma sjötransporter kommer att bli lättare, billigare och mer miljövänliga än dagens fartyg, enligt RollsRoyce Marines vice vd Sauli Eloranta. – Vi talar om massiva inbesparingar, ungefär 20 procent av hela fraktkostnaden, säger Sauli Eloranta till finska Yle. Nr 3 2018 Tidningen ENERGI 59 Autonomi & automation Autonom sjöfart betyder att man med hjälp av industri 4.0-teknik och ai (artificiell intelligens) tar klassisk automation upp på en ny nivå. Automation kräver förhandsprogrammering medan autonomi kräver program vara som tolkar omvärlden i realtid. FOTO: SIEMENS NORWAY FOTO: WÄRTSILÄ