Tidningen Energi 1
Till sist LEDARKRÖNIKA Från kundfokus till kunden
s fokus Vår stora årskonferens Energi 2018 gav en påminnelse om en energibransch i förändring. Vi inspireras av andra branscher som startat digitaliseringsresor och av kollegor med helt nya angreppssätt på energilösningar. Det är inte svårt att känna lätt frustration när man kommer tillbaka till jobbet och inser vilken resa vi har framför oss. Att förstå kundens behov innan kunden själv insett det, att förändra arbetsmetoder och affärsmodeller som huvuddelen av våra medarbetare ägnat ett halvt arbetsliv för att få att fungera och att vår mänskliga intelligens ska kompletteras med artificiell. Vi ska transformera oss digitalt och attrahera nya medarbetare och kunder med helt andra krav på oss än att vara trygga, långsiktiga, storskaliga, linjära energiföretag som levererar el och värme. I stället kommer våra framtida medarbetare och kunder bedöma oss utifrån hur bra vi är på att skapa värde, hur vi nätverkar och skapar relationer och hur vi kan möta kundernas förväntan på helt nya kanaler med information i realtid. Man kan bli stressad för mindre! Men mitt i allt detta nya, och ibland ogripbara och oöverstigliga, finns handfasta och kloka råd från de som tagit de första stegen till förändring; börja i liten skala, våga testa nya sätt att jobba och kanske acceptera att allt inte blir helt rätt från början. Öppna för att samarbeta mer med varandra och med nya partners som kan behöva vår kompetens och erfarenhet, men som tillför nya affärsmodeller och bygger kundrelationer på känslor istället för fakta. Inse att värdet av information ökar när vi delar den. Se kunderna som en aktiv del av energisystemet, inte bara avnämare eller förbrukare. Detta och mycket mer hörde jag på konferensen, vad hörde du? Vid vårt bord diskuterades allt ifrån elnätsreglering till nya appar för att övervaka hemmet och dess energianvändning. Några saknade 70 Tidningen ENERGI Nr 3 2018 Det var nu två år sedan Energiföretagen Sverige bildades med ambitionen att bli Sveriges bästa branschförening. Under dessa år har framför allt föreningens kansli genomfört ansträngande anpassningar till den nya situationen – ett arbete som jag har stor respekt för och är imponerad över. Förändring tar tid och jag hoppas att vi alla har uthållighet och lär känna och skapa relationer med de nya medarbetarna. Under 2018 ska vi utvärdera bildandet av föreningen. Blev det som vi tänkt och är vi på rätt väg? Har vi missat nåt, har något förändrats som gör att vi ska revidera något eller ändra vårt arbetssätt eller organisation? Dessa och andra spännande branschfrågor vill jag diskutera och reflektera över tillsammans med er alla under kommande år. En branschförening som ska bli Sveriges bästa behöver ha medlemmarnas fokus som sitt främsta fokus. Monica Karlsson Ordförande Energiföretagen Sverige mer information om vad Energiföretagen gör för att påverka regeringen inför den nya regleringen, medan andra undrade varför ingen av de appar vi jämförde kom från ett energibolag. Ja, detta speglar ganska väl vad Energiföretagen står inför; att vara den lösningsorienterade och relevanta branschorganisationen som politikerna och andra beslutsfattare vänder sig till för att åstadkomma ett fungerande energisystem. Men samtidigt en branschorganisation som ger stöd, service och ökar kompetens och konkurrenskraft för medlemmarna. Och ibland kanske behöver putta oss framåt i den digitala utvecklingen.