Dagens Transport & Logistik 1
AKTUELLT DB Cargo UK startar stor kampanj för en
godstrafikomställning från väg till järnväg Av Markku Björkman DB Cargo UK:s kampanj “Freight belongs on rail” kommer att lobba för ett juridiskt bindande mål för framtida trafikomställning när det gäller att byta gods från väg till järnväg och med syfte att uppmuntra andra företag att följa efter. - Frakt hör hemma på järnväg!” är budskapet som ska bli den brittiska regeringens hjärtefråga. Kampanjen lanserades för intressenter inom järnvägsindustrin vid den officiella invigningen av DB Cargo UK:s nya järnvägsterminal på 7 miljoner pund i Cricklewood, norra London, som stöder några av landets största infrastrukturprojekt som HS2 och den pågående förnyelsen av Brent Cross. - Ett genomsnittligt tåg transporterar motsvarande 76 tunga lastbilar och genererar cirka 75 procent mindre skadliga koldioxidutsläpp, hävdar företaget DB Cargo UK, som anser att det är ett lysande exempel på varför regeringen bör fördubbla sina ansträngningar för att uppmuntra ökad användning av järnvägsfrakt. - Frakt hör hemma på järnväg. Ju mer varor och material vi kan få av vägen och ut på järnväg kommer att minska trängseln, minska koldioxidutsläppen avsevärt och förbättra luftkvaliteten. Dessa måste bli några av den brittiska regeringens huvudmål i dess strävan efter att uppnå nollutsläpp senast 2050 DB-Cargo-UK:s anställda samlade i Cricklewood. Storbritanniens största järnvägsfraktbolag samarbetar med några av Storbritanniens största företag för att påverka den brittiska regeringen så att den sätter upp ett rättsligt bindande mål för framtida trafikomställning, bytet av transport från väg till järnväg och uppmuntra andra företag att följa deras ledning. Foto: DB-Cargo-UK Ungern: Årets 100:e containertåg anlände från Kina Av Markku Björkman Tåget välkomnades av medlemsföretagen i CELIZ-konsortiet - MÁV-REC, CECZ, ZÁHONY-PORT - samt cheferna för Rail Cargo Operator - Hungaria och Rail Cargo Hungaria i närvaro av László Mosóczi, statssekreterare för transport Policy, Róbert Homolya, ordförande för MÁV. Representanten för Folkrepubliken Kinas ambassad, deltog i evenemanget online. Den ungersk-kinesiska containertrafiken, som berör även andra europeiska länder, visar utomordentlig tillväxt i år. Aldrig tidigare i historien har 100 intermodala tåg, motsvarande nästan 10 000 TEU - transporterats på den kontinentala sidenvägen inom ett år. Den ökande intensiteten av dessa relationer kan ses i ljuset av det faktum att, utöver de redan befintliga reguljära godstransportförbindelserna mellan järnvägsfraktterminalen BILK i Budapest och Xian och Ganzhou, har direkta godstransportförbindelser med andra kinesiska industriområden också skapats i år. Containertåg går varje vecka mellan Urumchi i provinsen Xinjiang och Budapest, och tåg anländer redan till Ungern från Deyang i provinsen Sechuan. Kinesiska tillverkare och operatörer som är involve10 DAGENS TRANSPORT & LOGISIK NR 6 • 2021 Under föregående år kom totalt 38 godståg via kontinentala Sidenvägen. Transporten av det 100:e tåget koordinerades av Rail Cargo Logistics - RUS, organiserad av Rail Cargo Operator - Hungaria, och av Rail Cargo Hungaria, som beställde hanteringen av containrarna från ZÁHONY-PORT, till dess destination i Budapest, Rail Cargo Terminal - BILK. Foto; Rail Cargo Hungaria rade i bearbetning har i allt större utsträckning använt rutten till Ungern via Záhony: Antalet containrar som anländer under de första nio månaderna har fördubblats jämfört med samma period föregående år.