Dagens Transport & Logistik 1
AKTUELLT Södertälje Hamn tillsätter ny vd Av Pete
r Höök Södertälje Hamns styrelse har utsett Måns Frostell till ny vd för bolaget. Måns arbetar i dag som chef för Planering och Projekt på Telge Nät och Telge Återvinning. – Måns Frostell har de kvaliteter vi ser är viktiga för att driva och utvecka hanman. Han har lång erfarenhet av produktion och logistik samt ett tydligt, inkluderande ledarskap som förmedlar entusiasm och framåtanda. Jag och hela Södertälje Hamns styrelse ser fram emot att hälsa Måns välkommen till Södertälje Hamn, säger Martin Ahlman, ordförande i Södertälje Hamn. – Jag är mycket glad över att Måns har tackat ja till uppdraget att leda Södertälje Hamn. Han känner Telgekoncernen väl, har lång erfarenhet från ledande positioner och mycket goda ledaregenskaper. Det gör honom mycket väl lämpad för uppdraget, säger Juan Copovi-Mena, Telges koncernchef. I 12 år har Måns Frostell arbetat inom Telgekoncernen, bland annat som leanchef på Telge och chef för Produktion och Distribution i Telge Återvinning och Telge Nät. Måns arbetar i dag som chef för Planering och Projekt i samma bolag. – Det här känns verkligen jätteroligt och spännande, säger Måns Frostell. Jag är väldigt glad och hedrad över att få förtroendet att leda Södertälje Hamn. Det Södertälje Hamns styrelse har utsett Måns Frostell till ny vd för bolaget. Foto: Telge är fantastiskt att få stanna kvar i koncernen och ta sig an ett helt nytt uppdrag. Det är det bästa med Telge, skulle jag säga – möjligheternas koncern! Nu ser jag fram emot det viktigaste av allt: att få sätta mig in i Södertälje Hamns verksamhet och träffa alla medarbetare. Elfartyg väcker hopp om ny norsk exportsuccé Fartyg som det eldrivna containerfartyget Yara Birkeland kan bli oljelandet Norges nästa exportsuccé, hoppas statsminister Jonas Gahr Støre (Arbeiderpartiet). En världsnyhet, säger han efter att ha deltagit i en uppvisning av fartyget, som ska användas för frakt av mineralgödsel från Yaras fabrik i Porsgrunn till exporthamnen i Brevik i Norge. Enligt tillverkaren kan Yara Birkeland ersätta 40 000 lastbilsturer mellan Porsgrunn och Brevik om året och siktet är inställt på att fartyget ska bli förarlöst. Detta ger oss stora möjligheter att utveckla liknande koncept för andra delar av världen. Tänk på transportbehoven i Asien till exempel. Det är stora möjligheter, säger Støre. Yara Birkeland ska tas i drift 2022 och målet är att containerfartyget ska bli förarlöst efter två års testverksamhet och certifiering. Torstein Bøe NTB/TT: Det eldrivna norska containerfartyget Yara Birkeland, som på sikt kan bli förarlöst, ska ersätta 40|000 lastbilsfrakter av gödsel mellan en fabrik och en exporthamn i Norge. DAGENS TRANSPORT & LOGISIK NR 6 • 2021 15