Dagens Transport & Logistik 1
LOGISTIKFASTIGHETER DB Schenkers nya terminal i S
ödertälje invigs i januari 2022. Foto: DB Schenker Av Annika Wihlborg I det nyetablerade logistikområdet Stockholm Syd i Almnäs i Södertälje byggs DB Schenkers nya terminal som ska serva bolagets kunder i södra Storstockholm. Terminalen får en yta på 14 400 kvadratmeter och beräknas stå klar i januari 2022. Arbetet med den nya terminalen befinner sig just nu i sitt slutskede, nu pågår bland annat installation av en paketbana med kapacitet att hantera 4000 paket i timmen. DB Schenker har hittills samlat all sin pakethantering i Storstockholmsregionen i bolagets terminal i Spånga. Redan 2016 inleddes planeringsarbetet inför den terminal som snart står klar i Stockholm Syd. Byggstarten ägde rum i april 2020 och när terminalen står klar räknar DB Schenker med att kunna ge snabbare service i form av kortare leveranstider för bolagets kunder som befinner sig på den södra sidan av Storstockholm. DB Schenkers nya terminal får en samlad yta på 14 400 kvadratmeter och kommer att ligga nära såväl E4/E20 som Södertälje hamn, stambanan och Stockholm Skavsta Airport. – Det känns jättebra att projektet har flutit på så bra sedan start och att vi snart är i mål med vår nya terminal. Byggnadsarbetet är i princip klart, för närvarande pågår invändiga målningsarbeten. Sedan ett par 30 DAGENS TRANSPORT & LOGISIK NR 6 • 2021 Här ska den nya paketbanan installeras. Foto: DB Schenker veckor tillbaka pågår även installationen av den högautomatiserade paketbana som kommer att utgöra hjärtat i hela anläggningen, säger Franco Carbajal, distriktschef på DB Schenker i Södertälje. Högautomatiserad paketbana effektiviserar åkeriernas arbete Paketbanan har en kapacitet på 4000 paket per timme och installationen beräknas ta mellan åtta och tio vec