Bumsen 1
Andreas Wennborg Innehåll Jag föddes i Malmö men
växte upp i Göteborg. 2007 flyttade jag till Stockholm efter en skilsmässa. Du lär ha ett förflutet som kock, något helt annat än IT som du jobbar med idag? Som liten, när någon frågade vad jag skulle bli när jag blev stor, svarade jag kock. Jag gick faktiskt på restaurangskola och jobbade som kock ett tag, men man umgås bara med samma människor, det blir en hel del festande och annat. Jag tyckte att det blev lite enformigt och lämnade branschen. Mitt teknikintresse tog över och jag började utbilda människor i Microsoft Office-program – Word, Excel och Powerpoint. Det gör jag fortfarande, kombinerat med att skapa avancerade mallar i dessa program. Berätta lite om när och hur du blev intresserad av motorcyklar? Det började redan i mitten av 70-talet på en trimmad Puch Dakota. Sedan skaffade jag en Honda CB 125, lite för tidigt om man säger så. Det ledde till att jag inte fick ta körkort förrän jag blev 19 år. Sedan körde jag någon Yamaha enstånka innan intresset liksom försvann, jag vet inte varför. Många år senare såg jag en Bond-film, Tomorrow never dies, med Pierce Brosnan som i filmen kör en BMW R 1150 C. Jag tänkte, att om jag någon gång kommer tillbaka till mc-åkningen ska jag ha en sån. Några år senare får jag en länk till en roligt skriven bilannons på Blocket av en vän. Under den stod det som det brukar ”folk som har läst den här har också tittat på de här annonserna”. Där fanns en annons på en R 1200 C. Den köpte jag. Det var så jag kom tillbaka till motorcykelkörningen. Hur blev du medlem i BMW-klubben och varför? Det är faktiskt chefens ”fel”. Jag berättade en dag på jobbet att jag hade köpt motorcykel och då tipsade hon, som själv kör BMW, om BMW-klubbens tisdagskörningar. Jag kollade upp det, åkte dit och mötte ett helt gäng GS-åkare med toppboxar. Alla gubbar hade skägg! Lite på skoj frågade jag om man fick vara med fast man inte hade toppbox och skägg. Då var det Thomas Weglert som ledde och efter att ha åkt med dem ett par gånger gick jag med i klubben. Thomas talade om sin Onsdagsgrupp som ju gick på grus, men jag med min 1200 C var tveksam. Efter en tur till Grönsöö äppelmarknad där det ingick en del grus blev det så att jag började åka på grusturerna på onsdagar, Andreas Kör gärna i sällskap med andra. Så jag ringde upp den där märkliga människan Olle och sa att jag ställer upp. Då först sa du att RO också sitter med i styrelsen. Efter ett möte med dåvarande ordförande Ivan Wåhlund där vi fick bra kontakt blev jag adjungerad RO, och sedan invald i styrelsen vid nästa årsmöte i Söderköping 2014. Jag var sedan RO till 2018 då jag blev invald som ordförande på årsmötet på Gotland då Niclas Elneus avgick. Jag var lite tveksam till uppdraget, då jag tycker att ordföranden ska vara tillgänglig på dagtid. Den tiden hade inte jag. Men valberedningen föreslog att vice ordförande Magnus Mörtling, RO i Nord, kunde avlasta mig lite. ArrangeBumsen 1 2021 11 och faktiskt ledde några körningar. Det här var runt 2012-2013. Då kommer vi in på frågan hur du blev vår nya RO Öst efter mig. Det ringde någon som hette Olle Ahlsén och frågade om jag ville bli RO. Jag visste inte ens vad det var för något, men du förklarade att region ombudet är en kontakt mellan styrelse och medlemmar. Jag var väldigt tveksam, jag var verkligen ingen föreningsmänniska och hade inte ens bott i en bostadsrättsförening. Jag funderade någon dag och tänkte att klubben har gett mig så mycket så det är väl dags att ge tillbaks lite. Jag hade bara varit med i klubben något år men haft stor glädje av motorcykeln och klubbverksamheten under en mycket tung tid efter skilsmässan, med hjärtproblem och sjukskrivning.