Bumsen 1
Redaktören kör ningen är utmärkt för mig som är 1
77 cm lång och efter ett par kilometer har jag glömt känslan av litenhet – den här räcker väl till för en person av min storlek. Avsaknaden av vindruta är ingen nackdel, tvärtom ska det visa sig längre fram. Under 120 km/h är vinden helt acceptabel, luftdraget runt hjälmen är rent och helt utan turbulens. Sadeln är stenhård och till en början undrar jag hur jag ska stå ut, men den vinner i längden. Detta är en hoj jag gärna skulle köra länge med på kurviga småvägar. F 900 R ligger stadigt på vägen – följer minsta vink av mig och svänger som den ska. Men något skaver. Den är lite för stadig, jag känner ett motstånd i framänden som många kanske upplever som stabilitet. Den reagerar väldigt lite på motstyrning och jag kör den mer med kroppen än jag är van vid, kanske det beror på det relativt smala styret. Jag är nog petig i överkant, hojen är lättkörd som få men jag tycker att den är lite för trygg, om man kan säga så. Som jag ser det går den bäst i Road-läget, av de tre körprogrammen. I Dynamic blir den lite för nervös på gasen och lite för hård i fjädringen på de små skumpiga vägarna runt Söderåsen i Skåne. Motorn är en trevlig bekantskap. Dovt morrande sätter den fart med fullt tillräcklig kraft, jag saknar aldrig hästkrafter eller vrid även om jag får använda Gear Shift Assisten en hel del. Denna lämnar för övrigt en del att önska, den växlar ofta ganska hårt och ryckigt och får mig då och då att hellre växla med koppling. Kanske det blir bättre efter en inkörning och justering? Flera timmar senare summerar jag mina intryck av en F 900 XR känns konstigt nog lite livligare än S-modellen, fast det borde vara tvärtom. Inte i motorn, den är nära nog identisk och fullt tillräcklig. Men det är något i körkänslan som känns ännu bättre på XR, förmodligen beror det på bredare styre och annan sittställning. Jag har lite bättre kontroll över hojen samtidigt som den aningen überstabila känslan från R är lite mindre påtaglig. Ett plus för vissa, minus för andra. På denna funkar Dynamic-läget bättre, den känns mer harmonisk och reagerar lite bättre på motstyrning. BMW F 900 XR, med en annan vindruta, skulle bli mitt val. TFT-skärmen som sitter på båda hojarna är värd en egen artikel. Mina korta provkörningar gav mig inte tid att gå in i detalj på allt som finns i mjukvaran, men be din handlare om en ordentlig genomgång. Det här är hårfina skillnader och den som funderar på en F 900 bör prova båda. Det är synd att somliga kallar dem mellanklassmodeller. De är bra, moderna motorcyklar helt av egen kraft, med vissa egenheter som går att vänja sig vid, eller slipa bort, precis som med nästan alla motorcyklar. Och varför måste en motorcykel ha större motor, egentligen? Då blir den ju också tyngre. Som dinosaurierna kanske? Bumsen 1 2021 51 motorcykel som jag gärna skulle köra vidare med. Trevlig är ordet jag väljer. Jag trivs på F 900 R och tror att jag skulle göra det länge. Den utmanar mig sällan, ibland skulle jag kanske sakna det. Men det är också den avsaknaden som gör att hojen nog skulle fungera i längden. Så är det dags för F 900 XR. Högre och med vindruta men i övrigt med samma utrustning som tvillingen. Här sitter jag lite bekvämare och har god överblick. Lågfarts kontrollen är lite bättre tack vare bredare styre och på det hela taget känns XR mer komfortabel. Men det intrycket kommer snart en smula på skam. För mig fungerar vindrutan inte alls. I det låga läget är vindbullret så högt att jag knappt hör motorn. I det höga är turbulensen så svår att hjälmen skakar. Det enda positiva är att det är enkelt att ändra läge. Nu vet jag att det där med vindrutor och turbulens är väldigt individuellt, det som fungerar för den ena är katastrof för den andra. Det beror på sittställning, kroppslängd, hjälmtyp och en hel massa andra saker som jag inte förstår. Dessutom kan man byta ruta om man vill. Så jag försöker bortse från vindrutan och känna på hojen. Sadeln är om möjligt ännu hårdare på F 900 XR. Eller så är det min bakdel som har tröttnat efter några timmar på den första. Men hårdhet och bekvämlighet är inte alltid motsatser. Jag har upplevt sadlar som till en början har känts mjuka och sköna, men efter några timmar är helt olidliga. Mitt råd är att be om en längre provkörning för att känna hur den passar dig.