Bumsen 1
Jorden runt fullastade lastbilar på väg mot Lahsa
och stora militärkonvojer, och därför mycket långsam. Mötande lastbilar var tomma och körde fort, luften var full av dieselånga. Detta i kombination med en snabb uppstigning till närmare 5000 m och att vi stannade kvar på den höjden gjorde att både Trevor och jag på natten drabbades av höjdsjuka. För att undvika höjdsjuka skall man inte åka högre upp än ca 500 m/dygn. Eftersom jag fortfarande led av magproblem blev jag uttorkad men lyckades få tag på glykos /sockerlag så jag mådde lite bättre. Trevor behövde syrgas, detta kunde man köpa i stora plastkuddar i receptionen. För säkerhets skull köpte vi även extra syrgas på ”burk” för att ha i reserv. Nästa morgon var det frost. Trots att vi inte mådde riktigt bra var vi tvungna att i den intensiva lastbilstrafiken köra 50 mil den dagen med högsta höjd 5200 m. Morgonen därpå var jag såpass dålig att jag inte kunde köra utan vår guides chaufför fick ta över min mc tills jag Promenad på Kinesiska Muren. senare under dagen piggnade till och kunde fortsätta på egen hand. Landskapet är kargt men fascinerande. Längs vägen kunde vi se mängder av pilgrimer som var på väg mot Lahsa, en del gående, en del hasande fram. Ibland körde vi från vår guide men han var inte orolig för det, för vid varje poliskontroll var vi tvungna att vänta in honom, och i Tibet var vi tvungna att passera minst 2-3 varje dag. Att tanka i Tibet är en speciell procedur, man får inte köra direkt fram till pumpen. Först måste man visa alla papper, sedan stå i en lång kö för att få tag på en kanna att fylla bensinen i, hämta bensinen och så gå in och betala. Det kunde ta en timme innan allt var klart. När vi sedan äntligen kom till Lahsa kändes det riktigt skönt att få komma ned till 3600 m, Men då jag fortfarande var riktigt dålig och uttorkad blev jag tvungen uppsöka lasarettet för att få dropp. Standarden är inte samma Bumsen 1 2021 35