Bumsen 1
Schek/Perez-replika Bromsar är ju bra att ha, eft
ersom R 80 GS framgaffeln bara har fäste för ett bromsok skaffade jag en bromsskiva från en Suzuki. Den är flytande monterad, större än BMWs bromsskiva och framför allt billigare. Ett fyrkolvs bromsok från R 1200 GS hittade jag begagnat hos Bike MC-demontering. Det blev några timmars jobb i svarv och fräsmaskin för att anpassa bromsskivan till navet och bromsoket till fästpunkterna på framgaffeln. Bakbroms är original R 100/7, däremot vände jag bromsarmen uppåt för att den inte skall slås sönder (HPN gör så). Monoleverbaksvingen kommer från en R 100 RS. Den är förlängd 50 mm på HPNmanér och fick ett andra ben från en R 90. Jag började med hjulen. En seriös grushoj skall ju ha 21” framhjul. Ett framhjul från R 75/5 med 21” fälg ekrades av för att sedan få nya ekrar och R 90 navet. R 75:ans trumbroms var inte tillräcklig för mig. Bakhjul behöll jag som det var från R 90. Båda hjulen skoddes med Mitas E-07 däck. Framtiden får utvisa om det var ett bra val. Den förlängda kardanaxeln består av två, hopsvetsade och riktade i svarven. Baksvingen från R 100 RS är enbent (BMW monolever). Den ville jag förlänga, precis som HPN gjorde på sina tävlingshojar till ParisDakar. Jag tillverkade en jigg av aluminiumbalk för att kunna svetsskarva svingen och förlänga den 50mm. Följaktligen måste också kardanaxeln förlängas lika mycket. Jag kapade itu två kardanaxlar, svetsade sedan ihop dem. Den förlängda axeln riktades och indikerades sedan i svarv. Svingen gjordes även ”tvåbent” genom att ett vänsterben från en R 90 sving svetsades på plats, jag svetsade även i en förstärkning av svingen på HPN-manér. Ramförstärkning enligt recept från HPN. 30 Bumsen 1 2021