Bumsen 1
Batteriladdning BMW Battery Charger Plus – prakti
ska användartips. I Bumsen 1/19 skriver Ola Strandvad mycket förtjänstfullt om skillnaderna mellan blybatterier och de nya litiumbatterierna (vars skapare belönades med Nobelpriset i kemi 2019). För fordonsbruk rör det sig i regel om litiumjärnfosfat, LiFePO4. Olas artikel är värd en och annan omläsning. Där står bland mycket annat: ”Dagens ’vanliga’ laddare laddar i olika cykler och pulser, medan Li-Ion-batteriet föredrar en jämn laddning utan krusiduller… Så vitt jag vet så fungerar till exempel inte BMW:s originalladdare” (till litiumbatteri, min anm.). Det var nog sant då, men kort därefter kom BMW Battery Charger Plus, som kan ställas in för antingen bly- eller litiumbatteri. När jag tidigt 2020 köpte en R 1250 RT Sport, 2019, var jag osäker på, om den gamla originalladdaren, ”den grå klumpen”, gick att använda. Den fick följa med min tidigare hoj till nästa ägare. På inrådan av Martin Sandh, Ken neths MC-service, köpte jag en BMW Battery Charger Plus. (Hojen visade sig ha blybatteri, så detta var inte nödvändigt, men nu har jag en mer sofistikerad laddare.) Laddaren är mycket enkel att använda – i alla fall för blybatteri – men dess bruksanvisning kunde vara bättre, vilket är skälet till dessa rader. När jag kopplade in den första gången i november 2020, angav laddaren, att batteriet var fulladdat inom en timma! I bruksanvisningen finns noteringen, att när batteriet är fulladdat, kommer displayen att ange Charging complete, Battery mainten. Det hände emellertid inte – men eftersom batteriet angavs fulladdat, kopplade jag ur. Frågor hos folk, som vet mer än jag, fick svaret, att laddaren borde lämnas inkopplad i alla fall något dygn. Nästa gång kopplades den in på morgonen – och angav fulladdat inom en timma. Jag kollade då och då under dagen – och såg vid något tillfälle, att den gav en kort laddningsstöt, innan den återgick till meddelandet Charge 100 %, U = 14,3 V, I = 0,1 A. Följande morgon var laddningsproceduren avslutad. Displayen hade slocknat, och den gula power-lampan hade övergått till att blinka – Power saving. Efter att blybatteriet anges fulladdat, förefaller laddaren köra några avsulfateringscykler – som tar sin tid. Moderna, sofistikerade laddare anges av tillverkaren kunna stå inkopplade hela vintern. Under årsträffen i Tylebäck 2011 gav Martin Sandh emellertid rådet, att även med marknadens bästa laddare är det optimala att ladda batteriet fullt, sedan koppla ur och göra om proceduren sådär varannan vecka. Det rådet har jag följt sedan dess – och när jag nyligen var i kontakt med Dan Tammi på BMW Motorrad Nordic, gav han samma råd. Moderna motorcyklars elsystem är komplicerade, så det finns en liten möjlighet, att laddaren ”missförstår” något hos hojen och stänger av helt, varpå batteriet kan laddas ur. Kopplas laddaren bort helt efter fullbordad procedur och sedan kopplas in igen efter en tid, minimeras det (redan från början lilla) problemet. Av förklarliga skäl har jag ingen erfarenhet av att använda BMW Battery Charger Plus för litiumbatteri – men sammanfattningen för blybatteri är enkel nog: Defaultläget är blybatteri, så det är bara att plugga in den och vänta, tills power-lampan blinkar – vilket alltså kan ta upp till något dygn. Bror Gårdelöf 42 Bumsen 1 2021