Bumsen 1
BMW F 900 finns i två versioner R och XR båda
är trevliga bekantskaper. JE68:s egen omslagspojke Tibor Volk håller med. Två sidor av samma mynt – BMW F 900 R och F 900 XR provkörda Text, foto Lennart Orvarsson För mycket länge sedan, när jag började köra tunga hojar, var en 750-kubikare en tungviktare. När 900:orna kom – BMW R90s, Kawasakis 900 med flera – var de vrålhäftiga. Idag kallas en 900 för mellanklass, men utklassar dåtidens 900:or på många sätt. Här jämför jag BMWs med varandra. BMW F 900 R och F 900 XR är två varianter av samma motorcykel – en nakenhoj, eller Roadster som BMW kallar den, och en som de vill benämna Adventure, lite högre och med vindruta. Båda två mycket trevliga bekantskaper, och med lite olika stil. Som sidorna på myntet kanske. Jag börjar min jämförelsedag på Roadstern. För att vara en så kallad mellanklasshoj har den fullutrustade democykeln förvånansvärt mycket teknik – TFT-display, Led-belysning, tre riding modes, Dynamic ESA, Keyless, Gear Shift Assistant, värmehandtag och så vidare. Listan blir lång. Motorns 105 hästar och 92 Nm vridmoment räcker mer än väl till för både normal och sportig körning. Till en början känns F 900 R som en ganska liten hoj. Den är lätt, svänger kvickt och rör sig säkert på vägen. Sittställ50 Bumsen 1 2021 BMW F 900 R och F 900 XR är välutrustade och körglada. Vilken man föredrar är en smaksak.