Bumsen 1
Jorden runt går, sakta kommer närmare och fram ti
ll vår camp. Det är en ”local” på sin gamla kinesiska motorcykel, han nickar och sätter sig vid elden utan säga något. Vi bjuder honom på en cigarett (obs, det skall man alltid ha med sig) han tar två, häller upp en liten vodka och vi skålar. Efter en timme och några skålar senare reser han sig, nickar, åker utan sagt ett enda ord. Resan genom Mongoliet var otrolig. Slätterna, kulturen, vägarna, allt detta är något som fastnar djupt inom en. Se dock upp med maten! En sak som nästan alla råkar ut för är magsjuka. Själv kom jag att känna av detta i 2 månader. bråttom, han bara lämnade över alla papper utan någon större kontroll och glad blev jag. Men strax utanför staden fick jag hjärtat i halsgropen; stor polis- och militärkontroll. Vår guide med chaufför skötte allt. Efter en stund vi kom vi igenom och hjärtat föll på plats igen. Nu talade vår guide om att vi måste åka motorväg, trots att motorcyklar ej fick köra där. Småvägarna skulle ta allt för lång tid. Han talade om hur vi skulle göra: Ta filen längst till höger, försök ha en lastbil vänster om er och kör, men kör inte på någon. Det fungerade bra. Endast två gånger på hela resan blev vi stoppade och fick ge oss ut på småvägarna. Första målet i Kina var Kinesiska Muren och Bejing. Men först service för våra motorcyklar och nya däck som hade vi förbokat via vår guide. Efter ett par dagars sightseeing i huvudstaden, med god Peking Duck och annat gott, drog vi vidare mot Yunganggrottorna, därefter söder ut mot Xian med Terracottaarmén och den fantastiska matmarknaden, därefter väster mot Tibet. För att få köra genom Kina måste man ha guide och man får inte ha passerat den aktningsvärda åldern 60 år. Detta med åldern fick jag reda på medan vi var i Mongoliet. Jag kunde chansa, vilket en del gör och lyckas, en del inte. Jag beslöt mig till slut, efter pratat med vår kontakt på byrån Ride China som organiserade allt, att chansa och hoppas att resebyrån skulle hjälpa till om det skulle uppstå ett problem, för att resan genom Kina inte skulle bli betydligt dyrare för mina kamrater. På torsdag morgon kom vi fram till gränsen, där vi fick sitta utanför i ingenmansland ett par timmar innan vår guide dök upp och såg till att vi kom igenom. Allt gick mycket fort, men vi blev tvungna att lämna cyklarna där medan man gjorde pappersexcercisen. Hela fredagen gick och först på lördag morgon fick vi beskedet att vi kunde hämta våra mc. Färden fortsatte till polisen för att få våra nya kinesiska registreringsnummer och körkort. Eftersom det var lördag hade polismannen 34 Bumsen 1 2021 Vägval i Mongoliet. På tur i Tibet. Landskapet hittills hade varit ganska platt och många av städerna vi körde igenom var inhöljda i ett dis av luftföroreningar där man ibland kunde få en glimt av solen, men desto närmare vi kom Tibet, ju mer blev landskapet varierat och luften bättre. Efter Xining kom vi allt högre upp och när framme vid dagsmålet Golmud på Tibetanska Högplatån var vi uppe på ca 2900 meter. Allt kändes bra… Nästa dag fick vi sällskap av ytterligare en guide, från Tibet. Vägen här är hårt trafikerad av