Bumsen 1
Schek/Perez-replika där körde man med 600-900cc M
C, förväxla inte den tyska enduroserien med den typen av enduro som körs idag i Sverige). Herbert Schek tävlade redan på 60-talet, Laszlo Perez senare under 70-talet. De satte även ihop lag som tävlade internationellt i ”International Six Day Trial” eller ”ISDT”, (en tävlingsform som idag heter ”International Six Days Enduro”). Laszlo Perez är också den som, genom sitt arbete på BMW benämns som upphovsmannen till BMWs satsning på GS-modellerna. En annan bild som etsat sig fast i mitt minne är på Bosse Rindar när han körde ISDT på Villingsbergs skjutfält utanför Örebro 1966, på en fabriksmaskin han fick låna av BMW. Maskinerna som Schek, och senare Perez, utvecklade tillsammans med företaget HPN tävlade också framgångsrikt i Paris-Dakar loppet. ”En sån vill jag ha” tänkte jag. Efter att ha sett prislappen på en äkta HPN maskin vaknade tanken på att bygga en egen maskin med influenser från Schek/Perez, samt även snegla lite på HPN. 21 tums framfälg från en R 75/5 ekrades på R 90 nav.. R 80 GS framgaffel fick bromsskiva från en Suzuki. Ett fyrkolvs bromsok från R 1200 GS kompletterade. En ram från R 80/7 är grunden för Håkans bygge. Projektet tar form Lite delar hade jag samlat på mig under några år. En ram från R 80/7 1982, framgaffel från R 80 GS Basic 1996, hjul från R 90/6 1975, baksving från R 100 RS 1987, slutväxel från R 100/7 1978, tank från R 75/5, sadel från R 80/7 polis. Bumsen 1 2021 29