GLAS 1
Conventum Arena i Örebro. > ingår till exempel in
te i den färgskala som accepterats i vår ansökan till Byggvarubedömningen. För klara färger är alternativet att bygga med Vanceva-folier, 9 olika folier som blandas till en mängd olika nyanser. Det är en fördyrande åtgärd. Klarar man sig med en folie plus en stoppande vit folie är det kanske inte så dyrt. Men till exempel gröna färger kan kräva att man använder fyra olika folier plus en stoppande vit folie. Den vita folien är som en vit duk för målaren – utan den är duken troligen färgad i RAL 7043 och mörkar bort färgen. I och med Vanceva-resonemanget stiger vi in i klassen härdade/värmeförstärkta och laminerade glas. Det ger möjlighet till större fantasi gällande infästningen, vi kan bulta och clipsmontera utan risk att ett glas som skavs sönder av felaktigt montage ramlar ner på trottoaren nedanför. Men det ger också ett större ansvar när man räknar på temperaturer. Ett härdat glas klarar extrema temperaturer, men laminerat glas kan börja släppa i lamineringen vid temperaturer som lätt kan nås på en grönfärgad vägg. Ventilationen i konstruktionen blir viktig. Till sist vill jag också ta upp frågan om att använda glas med avvikande materialitet som fyllning – bort från den högblanka glasytan 48 GLAS 3.2016 / fasad vs skyltfönster / och dess tjatiga spegling i vinkel. Det finns några olika alternativ jag brukar föreslå: SCREENTRYCK PÅ SID 1: Screentryck på glasets utsida kan vara ett farligt äventyr som slutar med skitiga glas och/eller blekta färger. Se till att hämta in referenser från glasleverantören och kolla garantier för olika nyanser. Grundregler är att använda ljusa färger med max 15 procent svart – vitt kan i princip tryckas på hela ytan. Kombinera inte med coatat glas. Pixla trycket och låt mönstret täcka max halva ytan. Färgen är något mattare än glaset, så skillnaden framträder även ur vinkel. På en stor fasad, var djärv med penseln, alla små mönster försvinner på betraktelseavstånd över tre meter. ÅF-huset i Göteborg – fasaden mot motorvägen – är en referens jag känner. Mer djärvt och underfundigt mönster förekommer på Conventum i Örebro. Ett återkommande mönster skapar intryck utan att öka kostnader. ETSAT GLAS: Etsat glas är ett användbart fasadmaterial som helt tar bort det glättiga i glaset. Problemet är hur man skall ställa sig till underhållet. Själv har jag etsat glas i mina terrassräcken hemma. De blir förvisso skitiga, men jag putsar dem aldrig. Den etsade ytan är matt och kan inte matteras ytterligare av till exempel fingeravtryck. Den är inte lika lätt att göra ren men gömmer smutsen bättre. Etsat glas kan mer jämföras med fibercementskivor än vanliga glasfyllningar. Ett material med naturligt åldrande. ORNAMENTERAT GLAS: Det är en fasadtyp som gjordes populär av Kv Orkanen i Malmö – att kunna plocka upp ett intryck av vatten i fasaden är fantastiskt. Det kräver glas med vertikala räfflor för att ge ett intryck som också syns på håll och skiftar när man rör sig längs med fasaden (horisontella räfflor kräver att man hoppar som en bumbibjörn längs fasaden för att den skall bli levande). De flesta ornamentglas ser ut som etsat glas på längre håll än tre meter). På Orkanen valde man maximalt djupa räfflor – glaset kunde inte lamineras men clipsmonterades ändå, och några har gått sönder och ramlat ner. Mitt förslag är glas som har likvärdig struktur men ändå kan härdas och lamineras. Saint-Gobains alternativ heter Estriado (tandat mönster) och Visio Sun (mjukare vågor). / Oskar Storm, technical specifications manager, Saint Gobain /